Как наистина работят крилата на самолета? 30.01 | 14:47
Учен от Кеймбридж разби нагледно един от най-упоритите митове във физиката

Един от най-упоритите митове във физиката, който фрустрира специалистите по аеродиманика по света, е на път окончателно да бъде разбит. Сега професорът от Университета в Кеймбридж Холгер Бабински е създал едноминутно видео, което ще сложи край на често използваното погрешно обяснение как точно крилата успяват да издигнат самолета във въздуха.
"Крилата се издигат, когато въздушното налягане от горната им страна стане по-ниско от това отдолу. Най-честото обяснение за този ефект е, че поради заоблената горна част на крилото, въздушният поток отгоре трябва да измине по-голямо разстояние за едно и също време като долния. Следователно той трябва да се движи по-бързо. Това обяснение обаче е погрешно", казва проф. Бабински и допълва, че то циркулира в литературата вече над две десетилетия и се среща дори в ръководствата за пилотите.
В най-лошия случай то може да доведе до фундаментално неразбиране на някои от най-важните принципи на аеродинамиката, подчертава ученият.
За да покаже, че това обяснение е погрешно, Бабински заснел струи дим, които минавали около елемент с профила на самолетно крило в аеродинамичен тунел. При стопиране на видеото се вижда ясно, че времето за преминаване на въздушния поток под и над крилото не е еднакво.
Оказало се, че въздухът от горната страна наистина се движел по-бързо от този, който минавал под крилото, но за разлика от погрешното обяснение двете въздушни струи не достигали до задния край на крилото по едно и също време – долната въздушна струя изоставала значително от горната.
Бабински прави извода, че това, което предизвиква повдигане на крилото (и съответно на самолета), не е разстоянието, което въздушните струи изминават от двете му страни, а е свързано със самата форма на крилата. Тя изкривявала струите, така че повишавала налягането от долната страна и го намалявала от горната.
Изследването на Бабински се фокусира и обяснява един от фундаменталните аспекти на аеродинамиката, които имат пряко отражение върху ефективността на самолетните крила, болидите от Формула 1, големите камиони и вятърните турбини.
Водещи
-
Еилиь Милчева: Вървим към предсрочни избори през есента
"Петков не би подал оставка, ако няма корупционен скандал с кадри на ПП", смята тя
25.06 | 21:00
-
Жегата препълни спешните отделения
Лекари алармират за ръст на припаднали и дехидратирани пациенти
25.06 | 20:45
-
Политолог за оставката на Кирил Петков: Заблуждаващ и некоректен ход!
Румяна Коларова обясни, че от гледна точка на политологичната наука корупционните механизми не...
25.06 | 20:30
-
Галин Дурев: Този парламент не удовлетворява исканията на българските граждани
Според депутата от КП „БСП-Обединена левица“ скандалите, случили се днес в „Продължаваме...
25.06 | 20:15
Най-четени
-
Кирил Петков подава оставка като съпредседател на ПП и депутат
Това обяви лично той (ВИДЕО)
25.06 | 14:06
-
Сергей Станишев: След 18 години в ЕС много българи вече са видели и меда, и жилото
Той коментира още, че страховете винаги са мощен инструмент за въздействие и за печелене също...
25.06 | 10:45
-
АПИ троши над 18 милиона лева за камери, които дублират тол системата 4
Умишлено несертифициране
25.06 | 10:14
-
Иран напуска Международната агенция за атомна енергия
Той обяви, че „Агенцията за атомна енергия на Иран ще преустанови сътрудничеството си с МААЕ,...
25.06 | 12:45