Променяме разбиранията си за формата на галактиките 20.06 | 17:35

Голяма част от сферичните галактики се оказаха с формата на спирала

От Георги Георгиев

Мнозинството елиптични галактики не са сферични, а с формата на диск, сочи ново проучване на университета в Оксфорд, проведено в рамките на програмата Atlas3D.

Резултатите от анализа на всичките 260 ранни (елиптични или лещовидни) галактики, познати ни в близката Вселена показват, че ако се отстранят обгръщащите ги облаци от звезден газ и прах, повечето от тях ще имат формата на нашия Млечен път.

Така откритието показва много по-близка връзка между елиптичните галактики и спиралните звездни струпвания, отколкото учените предполагаха досега. То най-вероятно ще промени идеите ни за начина на формиране на гигантските звездни купове, което ще доведе и до пренаписване на учебниците по астрономия.

"Тъй като разчитаме на оптични изображения, досега ни беше много трудно да различим дисковите галактики, гледани фронтално, от истинските сферични звездни купове" казва ръководителят на изследването д-р Микеле Капелари от университета в Оксфорд.

Но отчитайки факта, че звездите в тънките дискови галактики се въртят много по-бързо от тези в сфероидите, учените успяват да докажат, че две трети от приеманите за сферични галактики, всъщност имат формата на диск.

Откритията подлагат на преосмисляне и идеята галактиките да бъдат класифицирани в две основни семейства – спирални и елиптични, отразяващи два различни пътя на развитието им.

Подходът за двете фамилии е визуализиран от прочутия "Камертон на Хъбъл" – диаграма, създадена от Едуин Хъбъл през 1936 г., която класифицира познатите ни галактики.

Откритията на проекта Atlas3D показват, че "Камертонът на Хъбъл" трябва да бъде заместен с нова диаграма, наподобяваща по-скоро формата гребен. В нея елиптичните галактики са паралелни на спиралните и са свързани с тях посредством "зъбите на гребена", като едва няколко галактики ще бъдат истински представители на семейството на сфероидите.