Самолетните писти стават по-сигурни 03.08 | 07:17
Нова система от радари и камери засича опасни предмети върху повърхността на пистите
Съвременните самолети са подложени на сериозни натоварвания по време на излитане и кацане. Поради тази причина много често от тях се откъсват различни малки по размери парчета, които падат върху пистата и с това излагат следващите излитащите или кацащи машини на риск.
Мнозина вероятно ярко си спомнят катастрофата на свръхзвуковия самолет "Конкорд" преди повече от 10 години. Тогава за "виновник" за трагедията бе посочено парче метал, лежащо на пистата по време на излитането.
За да се намалят подобни инциденти до минимум, персоналът на много от летищата по света бе заставен да оглежда пистите на всеки шест часа за подобни опасни отломки. Това обаче се оказа доста несъвършена система с оглед на редицата фактори, които могат да доведат до грешки – голяма площ на пистите, дълъг интервал между огледите, лоши метеорологични условия, невнимание на персонала и пр.
За да решат проблема инженери от германския институт Фраунховен са разработили нова система за безопасност, която може да следи пистите за опасни отломки 24 часа в денонощието при всякакви метеорологични условия, информира PhysOrg.com
Системата се състои от сканиращи устройства, които ще бъдат инсталирани по протежение на пистите. Те ще могат да откриват и най-малки предмети с размери до 1-2 см във всички посоки на разстояние до 700 метра, твърдят създателите ѝ.
Системата е съставена от свързани в мрежа инфрачервени камера, оптични 2D и 3D камери и радари, които се управляват от специален софтуер.
Тя ще бъде проектирана така, че да открива обектите при всякакви метеорологични условия и да предупреждава наземния персонал, само ако въпросният обект се задържи продължително време на едно място. Това ще намали риска от фалшиви тревоги, генерирани от носени от вятъра найлонови торбички или птици, които са кацнали върху пистата.
Подобни радарни системи са били разработвани и в миналото. Те обаче били способни да откриват само метални обекти, често вдигали фалшиви аларми и за разлика от новата система били с неудобни размери и позициониране върху пистата.
Първите реални тестове на новите радарни сензори и на камерата ще започнат на летище Кьолн-Бон тази есен. Плановете предвиждат бъдещо тестване на няколко демонстрационни системи преди края на проекта през април 2012 г.
Водещи
-
Вълна от пациенти с „кокаинов нос“: Лекари предупреждават за необратими увреждания
Коригиращи ринопластики за „седловиден нос“ са възможни, но в частни клиники струват до 15 000...
24.11 | 17:45
-
Съпругът на Алена с шокиращи разкрития за смъртта й!
Сутринта на 16 ноември астроложка №1 на България Алена отлетя без време към звездите
24.11 | 17:30
-
Как търговците в другите държави се справиха с връщането на ресто в евро?
Причината за тревогата е така нареченият период на "двойно обращение"
24.11 | 17:15
-
България отново е държавата с най-висок риск от бедност в ЕС през 2024 г.
През 2024 г. за втора поредна година обаче няма нито един район на планиране у нас, който да е...
24.11 | 16:59
Най-четени
-
БАБХ с нов директор
Д-р Милушева притежава две магистърски степени - по ветеринарна медицина и по санитарна...
24.11 | 10:59
-
Още една рокада на върха! Нов шеф на БАИ
Със заповед на министъра на иновациите и растежа досегашният изпълнителен директор на БАИ Мила...
24.11 | 12:15
-
Заплатите в България - рекорди и предупреждения
Разликата в посоката на движение между секторите очертава разнопосочни тенденции. Едни отрасли...
24.11 | 11:15