Самолетните писти стават по-сигурни 03.08 | 07:17
Нова система от радари и камери засича опасни предмети върху повърхността на пистите

Съвременните самолети са подложени на сериозни натоварвания по време на излитане и кацане. Поради тази причина много често от тях се откъсват различни малки по размери парчета, които падат върху пистата и с това излагат следващите излитащите или кацащи машини на риск.
Мнозина вероятно ярко си спомнят катастрофата на свръхзвуковия самолет "Конкорд" преди повече от 10 години. Тогава за "виновник" за трагедията бе посочено парче метал, лежащо на пистата по време на излитането.
За да се намалят подобни инциденти до минимум, персоналът на много от летищата по света бе заставен да оглежда пистите на всеки шест часа за подобни опасни отломки. Това обаче се оказа доста несъвършена система с оглед на редицата фактори, които могат да доведат до грешки – голяма площ на пистите, дълъг интервал между огледите, лоши метеорологични условия, невнимание на персонала и пр.
За да решат проблема инженери от германския институт Фраунховен са разработили нова система за безопасност, която може да следи пистите за опасни отломки 24 часа в денонощието при всякакви метеорологични условия, информира PhysOrg.com
Системата се състои от сканиращи устройства, които ще бъдат инсталирани по протежение на пистите. Те ще могат да откриват и най-малки предмети с размери до 1-2 см във всички посоки на разстояние до 700 метра, твърдят създателите ѝ.
Системата е съставена от свързани в мрежа инфрачервени камера, оптични 2D и 3D камери и радари, които се управляват от специален софтуер.
Тя ще бъде проектирана така, че да открива обектите при всякакви метеорологични условия и да предупреждава наземния персонал, само ако въпросният обект се задържи продължително време на едно място. Това ще намали риска от фалшиви тревоги, генерирани от носени от вятъра найлонови торбички или птици, които са кацнали върху пистата.
Подобни радарни системи са били разработвани и в миналото. Те обаче били способни да откриват само метални обекти, често вдигали фалшиви аларми и за разлика от новата система били с неудобни размери и позициониране върху пистата.
Първите реални тестове на новите радарни сензори и на камерата ще започнат на летище Кьолн-Бон тази есен. Плановете предвиждат бъдещо тестване на няколко демонстрационни системи преди края на проекта през април 2012 г.
Водещи
-
България чества 24 май
24.05 | 08:00
-
Казуси и въпроси, свързани с различни житейски ситуации, бяха включени и тази година в голяма част от тестовете на зрелостниците
На днешната матура по профилиращ предмет бяха анулирани 5 изпитни работи заради опит за...
23.05 | 17:59
-
Мир срещу избори: Кремъл диктува нови условия за край на войната
„Първо трябва да имате договор и когато той бъде договорен, ние ще вземем решение. Но...
23.05 | 17:40
Най-четени
-
България чества 24 май
24.05 | 08:00
-
НСИ: С 2 години повече живее българинът след COVID пандемията
Обяснението е просто - сравнението се прави с години, в които пандемията от COVID-19 още не...
23.05 | 09:45
-
Времето в България се разваля за часове
Гръмотевични бури се очакват през следобедните часове, а с тях ще нахлуе и студен фронт в...
23.05 | 10:59
-
Васил избра Адриана. Мартин предложи брак на Даниела на големия финал на „Ергенът“
След двете изключително романтични и открити срещи на Васил с Росица и Адриана, Пенев се...
23.05 | 11:59