Физиците подхванаха социалните мрежи 04.02 | 10:56

И обясниха лавинообразната популярност на меметата

От Антония Михайлова

Конкуренцията на меметата за вниманието на потребителите поддържа в социалните мрежи особено (критично) състояние. До този извод са стигнали британски учени.

В подобни обстоятелства популярност получават само малък брой мемета, а популярността им нараства лавинообразно.

Учените са направили изводите си въз основа на модели социални мрежи, напомнящи Twitter, в които броят на участниците се стреми към безкрайност. Всеки участник в такъв модел може с известна вероятност да създаде ново меме или да предаде меме от някого, когото чете, на други потребители.

Когато броят на меметата стане достатъчно голям, между тях възниква конкуренция за вниманието на потребителите. Тя силно влияе на това по какъв начин се разпространяват меметата.

Благодарение на конкуренцията системата започва да се стреми към особено състояние, което се нарича критично. И тогава всяка случайност провокира лавинообразен поток популярност на мемето. Интересно е, че след като "лавината" утихне, системата отново самостоятелно се връща в критично състояние.

Съществуването на такива системи е предречено от физиците от Брукхейвънската национална лаборатория още през 1987 година. Тези системи са получили названието "системи със самоорганизираща се критичност". Други подобни системи са финансовите борси, епидемиите и някои видове електрическа активност в главния мозък.

Учените не за първи път прибягват към моделиране на социални явления с методите на статистическата физика. При изследване на икономиката такава област се нарича иконофизика. Тя изучава например разпределянето на хората по ниво на доходите. Социалните мрежи обаче все още се изучават с методите на класическата теория на графите.

По-рано изследователите вече доказаха, че популярността на меметата е свързана с ограничения ресурс на вниманието на потребителите на социални мрежи. Сега учените успяват да покажат как тази ограниченост на вниманието влияе на динамиката на социалните мрежи.

Водещи

Най-четени