Чакаме обявяване на 1000 екзопланети, открити от "Кеплер" 10.10 | 11:34

Космическият телескоп е извън строя, но обработката на данните му продължава

От Антония Михайлова

Екипът на космическия телескоп "Кеплер" в близките няколко седмици планира официално да обяви за откриването на хиляда нови планети извън пределите на Слънчевата система, съобщава за РИА Новости източник, близък към научната група.

"Първата статия на екипа на "Кеплер" за хиляда планети вече е изпратена в списание и се намира при рецензента. Официалното обявяване може да се очаква, когато статията бъде дадена за печат – това обикновено отнема няколко седмици", заявил събеседникът на агенцията.

От РИА Новости не успели да получат коментар от представител на проекта от НАСА във връзка с бюджетната криза в САЩ и спирането на работата на космическата агенция.

Телескопът "Кеплер", специално предназначен за търсене на екзопланети, е изпратен през май 2009 година. Апаратът постоянно следеше звездите в неголяма област от небето в района на съзвездие Лебед и търсеше планети, като фиксираше слаби колебания в яркостта на тези звезди при преминаване на планета по диска на светилото.

През май 2013 година телескопът излезе от строя, а през август НАСА се отказа от опитите да го върне в работно състояние и обяви няколко предложения за възможното му бъдещо използване.

Но учените продължават обработката на събраните от телескопа данни. Сега броят на потвърдените планети сред кандидатите, забелязани от "Кеплер", е 155, а броят на екзопланетите кандидати е 3590.

Общият брой на всички известни екзопланети се доближава до цифрата 1000 – в европейския каталог Exoplanet.eu фигурират 992 планети, а в каталога на НАСА – 909. Разминаването е свързано с това, че различните каталози използват различни критерии за включване.