Средновековни вампири в Созопол? Друг път! 05.06 | 17:43

Вампирските останки са само спомен за една езическа отживелица

От Филипа Тодева

Кой и кога нарочи намерените човешки останки в Созопол за "вампирски"?! Интересно ще е да научим отговора на този въпрос. Всъщност голяма част от медиите раздухаха фалшива новина, която за 24 часа се превърна в истерия.

Нито един сериозен учен, който е наясно с народните обичаи, не би се хванал да обяснява на населението, че някога това са били кръвожадни кръвопийци, намерили смъртта си от пробождане с кол. Чак вампирски останки.... да не изземваме митологията на Румъния. 

И така има няколко хипотези за намерените тела до църквата "Св. св. Кирил и Методий" в Созопол. И всяка една от тях изключва кръвопийците. 

1. Възможно е побитите тела да са били на средновековни интелектуалци. Археолозите са на мнение, че става дума за средновековни деятели, за които се е смятало, че са вещери.

Както навремето са изгаряли телата на вещиците, така и тези хора са били побивани на кол, за да "се обезсилят".

2. Божидар Димитров, директор на НИМ е на мнение, че става дума за "непослушни" мъже, които са си получили заслужен урок. Той твърди, че този тип погребения се свързват с ритуала срещу вампирясване, практикуван от християните през Средните векове. Нарочените за вампири са побивани с колове както преди, така и след смъртта си. 

3. Случаят с "вампира" от некропола на манастира "Св. Николай Чудотворец" далеч не е единствен в България. Подобен случай е срещан и в некропола на църквата "Св. Иван Рилски" във Велико Търново. Особено често такива обичаи са срещани в Източните Родопи, в по-периферните зони, в по-селските некрополи. Това разкри проф. Николай Овчаров при откриването на археологическия сезон днес, съобщават колегите от Север.bg. 

Това обаче не е нищо повече от една езическа отживелица, както сам я нарича Овчаров, за да допълва "че няма какво да се лъжем". Освен с острие, обичаят има и други варианти: посипване на жарава върху гърдите на покойника, връзване на крайниците, натрупване на камъни върху самия труп, опалване на гроба, преди полагането на трупа. Тези неща не стават тайно посред нощ, това са народни обичаи, описани от големия български етнограф Христо Вакарелски.

Според него тези ритуали са се правели след смъртта на покойника от роднините му, против неговото вампирясване. Но не защото той е лош, а защото се е вярвало, че ако не се изпълнят, той ще вампиряса до 40-ия ден.

Такъв случай е наблюдаван в гроб от края на 18 в от некропола във Велико Търново на църквата "Св. Иван Рилски", в който е открит труп с вързани крайници. Намерена е кесия с около 30 сребърни монети, сложени на кръста, очевидно мъртвецът да си плати "превоза" към другия свят. И тук имаме такъв ритуал, трупът бе с вързани крайници.

"Тези обичаи са се правели, за да може покойникът да не се върне, а не да вампиряса и да смуче кръв, а просто душата му да намери покой. Идват от Античността и по някакъв начин се се запазили и в християнството. Колеги са откривали подобни некрополи от ранно желязната епоха", коментира още Овчаров.

Водещи

Най-четени