Съвети за успешен ресторант и още нещо... 18.10 | 13:00

Ресторантьорският бизнес има нужда от положително развитие и някои полезни подобрения

От Милена Димитрова

Повечето родни заведения могат да се оприличат като "прилични", но... нищо повече.

Ако интериорът е на ниво и не го е прихванала някаква постсоц мания по пластмасата, имитираща дърво и/или метал, то обслужването е просто кошмарно.

Наскоро ми се случи сервитьорка в ресторант да ме премести от масата, просто защото искала да излезе в почивка, а не й позволявали да си почива, когато в "нейната територия" имало клиенти...

Не че не мога да проявя разбиране към нечия умора, но цялото поведение на въпросното момиче можеше да се характеризира само с три думи – липса на възпитание. (Всъщност тази история не приключи с еднократното преместване на възмутеното ми тяло от една маса на друга, но няма да навлизам в подробности).

Та, заради увеличаващия се брой подобни случки и постепенната ми загуба на доверие в родното ресторантьорство, реших, че е време да изготвя (нещо като) списък, с цел подобрение на неговия имидж.

Комплименти към гостите

Няма да бъде лошо собствениците на такъв бизнес да осъзнаят факта, че ако посрещнат гостите си (точно така, не клиенти, а гости) с кана вода на масата, не биха изгубили много. Точно обратното! Винаги са ме впечатлявали такива малки жестове, които оставят дълбок отпечатък в паметта ми. След като поръчката е приета и е ясно, че хората ще похапват, поднасянето на малки питки (или нещо подобно) към основното, които да не са включени в цената, биха насърчили оставянето на бакшиш. И биха превърнали цялото "гостуване" в уютно преживяване.

За да обобщя, "спестовността" на собствениците в тази насока е повече от насмешлива. Така не се пести от пари, а от добри впечатления и лоялни клиенти.

Менютата

Забелязали ли сте, как в повечето заведения нямат достатъчно менюта и понякога на група от 5-6 човека оставят само 1-2? По-забавното е, когато сервитьорката се върне нетърпеливо след 60 секунди в очакване на поръчката...

Да, със сигурност подвързаните с кожа менюта, дебели колкото книга, не излизат евтино. Ето защо, вместо книги, собствениците могат да се "модернизират" и да съберат менюто върху един голям, елегантен лист. Така, ако кухнята е сезонна, цялата процедура по "ъпгрейдването" на кулинарния репертоар става лесно като детска песен.

Тук ще добавя, че не е лошо ВСЯКА маса да си има оливерник.

Хигиената

Има ли нужда да споменавам, че масите трябва да бъдат почистени, веднага след тяхното напускане? Адски неприятно е да си непушач, а пепелникът пред теб да пълен с фасове. Адски неприятно е да се храниш върху покривка, за която се съмняваш дали някога въобще е минавала през пералня. Адски неприятно е да научиш какво са си поръчали хората преди теб по остатъците върху масата. Адски неприятно е да влезеш в тоалетна, която цял ден не е почиствана и липсват тоалетна хартия и салфетки.

Храната

Веднага си проличава, когато цените не отговаряват на качеството на поднесената храна. За да са вкусни ястията, трябва да се използват качествени продукти. Т.е. за ресторанта си пазарувайте така, сякаш пазарувате за самите себе си!

Музиката

Ресторантьорите така и не се научиха, че да пуснеш радио в заведение е проява на лош вкус. Наскоро вечерях в ресторант в центъра на София, в който бяха пуснали приятна лаудж компилация. Ами, страхотно впечатление ми направи! За сравнение, заведението, в което понякога обядвам, винаги мирише точно на манджа и винаги звучи Радио 1. Комично е да ти мирише на кюфтета и да звучи Вагнер, не мислите ли?

Персоналът

Много ми е любопитно по какви критерии преобладаващия брой заведения си избира обслужващия персонал. Не осъзнават ли собствениците, че хората, които работят за тях, се превръщат в лица на заведението?

Усмивката на лицето е повече от задължителна, но на фона на споменатата в началото липса на елементарно възпитание, става маловажна... Случвало ми се е да седна в изискан ресторант с лъскави тоалетни и хубава музика, и всичко да бъде прекрасно, докато не науча, че сервитьорката точно днес е в ПМС!

Личните проблеми нямат място в публичното заведение за хранене.

В тази връзка, искам да предложа нещо – ако не избирате персонал, който вече да е преминал професионално обучение, нека избраните от вас кандидати да преминат курс при вас самите.

Приличните и чисти униформи с бадж също не са за пренебрегване.

Накрая искам да поздравя всички собственици на заведения, които са покрили тези минимални изисквания, или поне работят в посока за тяхното осъществяване.

*Коментарът е на Милена Димитрова, от Kulinar.bg.

Водещи

Най-четени