"Нощната пеперуда" на Гърдев литна към Скопие 09.09 | 15:00

Представлението ще участва във фестивала МОТ на 20 септември

От Гергана Златкова

Спектакълът "Нощна пеперуда" от Пьотр Гладилин, постановка на Явор Гърдев в Народния театър "Иван Вазов", ще участва във фестивала МОТ в Скопие - на 20 септември, съобщават от академичната трупа.

Абсурдната трагикомедия спечели четири награди "Аскеер 2012" - за най-добро представление, режисура, изгряваща звезда - на Весела Бабинова, и музика - на Калин Николов. В актьорския екип са и Михаил Билалов - полковник Кинчин, който мечтае да умре в Сочи след 30-годишна вярна служба в Далечния север, Христо Петков, Йосиф Шамли и Сава Драгунчев. Сценографията и костюмите са на Даниела Олег Ляхова, музиката -  на Калин Николов, хореографията - на Виолета Витанова и Станислав Генадиев. 

Режисьорът по собствените му думи харесва пиесата, защото с интересния си абсурден сюжет дава уникална възможност за размисъл върху изкуството - какъв е неговият смисъл, с какво е важно за нас.

Ситуацията изостря вечния спор между прагматиците и хората с творческа нагласа - две групи, които никога не се  разбират, защото едните не разбират жаждата на другите, а те -  тяхната ситост, коментира Явор Гърдев. Оказва се обаче, че един консервативен човек, със силно  чувство за дълг, предан изцяло на службата си - полковник Кинчин, претърпява развитие и се пристрастява към изкуството. 

"Катализатор" на промяната е превърналият се в момиче редник  Коля Лебедушкин (Весела Бабинова). За него това е единствената възможност да се върне у дома и най-вече в театъра след  безрезултатните опити да се освободи от военната служба чрез симулиране на различни заболявания. Пиесата привлякла Гърдев и със силната любовна история, която по-скоро витае като усещане - думите не могат да бъдат изречени.

Момичето, в което се преобразява Коля, привлича неустоимо всички, става единствена утеха за тях в суровия живот, който водят, но никой не признава това - продължават да говорят за нея в мъжки род и да я наричат с мъжкото ѝ име. 

Режисьорът отбелязва и идеалистичния план в текста - изключително силната вяра в изкуството, очарователна и наивна, на младото същество, която става нещо като вдъхновение за околните - хора, лишени от перспектива. 

Водещи

Най-четени