Вечната война между торент сайтовете и родните творци 01.02 | 16:34

Арена и Замунда са все във фокуса на борещите се с пиратството, сайтовете обаче си работят

От Неда Ковачева

"Кой каза, че хората на изкуството трябва да взимат пари за това, което правят?"

Това не са думи на анонимен потребител в интернет. Казани са от големия американски режисьор Франсис Форд Копола, носител на пет награди "Оскар" и един от най-известните съвременни кинотворци.

Думите му съвпадат с масова международна акция срещу множество торент сайтове в САЩ и Холандия. Равносметката е, че 51 сайта за свободно теглене са затворени.

Къде сме ние?

У нас ситуацията е подобна, но, както винаги, в умален размер. Тук борбата също е безмилостно жестока, макар и насочена само срещу два сайта - Арена и Замунда. Равносметката обаче е, че и двата си работят. Спорът около торент сайтовете не е от вчера и няма да приключи утре. Той ще съществува, докато съществува интернет.

Как разсъждават родните творци? Те не подкрепят идеята за безплатно сваляне на музика и филми, защото тя нарушава техните права и стеснява още повече пазара, в който се опитват да работят. И без това недостатъчните финанси, които получават, допълнително са смалени от възможността за намиране на продукта в интернет. Човек трябва да плати, за да придобие албума или филма.

Как разсъждават потребителите? За тях безплатното теглене от торент сайтовете е източник на най-актуалните произведения в сферата, която ги интересува, независимо дали е музика, кино или литература. Потребителите са по-склонни да платят за живо изпълнение, отколкото за диск.

От друга страна, българските творци са прави, че тяхното така или иначе слабо продаваемо изкуство тотално се срива пред силата на безплатното теглене. Да припомним обаче, че най-гледаният български филм "Мисия Лондон" и досега не е изтекъл в българските сайтове. А вече го има и на DVD.

Как така е възможно новият албум на някой български изпълнител да излезе в интернет, преди още да е официално издаден? Много просто - някой вътрешен човек го взима и го пуска във виртуалното пространство, независимо дали със знанието на автора, или не. Значи проблемът трябва да се търси в онези, които качват произведенията, а не в онези, които ги гледат.

А когато се пишат закони, най-добре е в процеса да участват експерти.

За финал ви предоставяме съобщението, което посреща всеки регистриран потребител в Арена, като оригиналният правопис е запазен:

"Възможно е копирането на защитени произведения да е незаконно в държавата в която се намирате в момента. Моля, запознайте се със специализирания закон, действащ в страната в която се намирате и ако той забранява тази дейност моля, напуснете незабавно нашия сайт. Ако сте от България бъдете спокойни, защото чл. 25 от ЗАПСП Ви гарантира правото да копирате защитени произведения върху независимо какъв носител без съгласието на правоносителя и ако вършите това за лични нужди и с нетърговска цел и ако заплатите справедливо компенсационно възнаграждение. Във всички останали случаи използването по какъвто и да е начин на защитено произведение е забранено и ако имате такива намерения моля, не използвайте услугите на нашия сайт. Компенсационното възнаграждение е включено в цената на празния носител (чл.26 от ЗАПСП), върху който записвате защитеното произведение и представлява 5% от стойността му. Така Вие предварително сте го заплатили още при покупката на независимо какъв празен носител или записващо устройство. Ако обаче някой не е направил необходимото за да събере този определен със Закон налог това не е и не може да бъде Ваш проблем. Това е работа на министрите и депутатите на които Вие плащате заплатите."

Водещи

Най-четени