Модерна генерация 11.07 | 12:40

Две паралелни изложби на Арслан Ахмедов и Златин Орлов в Галерията за модерно изкуство

От Мартина Панайотова

Българско изкуство с две паралелни изложби на Арслан Ахмедов (художествена фотография) и Златин Орлов (кинетична скулптура) показва Галерията за модерно изкуство през месец юли. Експозициите са част от серията "Артистите на фокус", която представя финалистите от конкурса MOST.

В многообразието от изразни форми, българската публика ще се запознае с поетиката във фотографиите на Арслан Ахмедов, живописта и кинетичните скулптури на Златин Орлов.

Двама млади артисти от новата генерация съвременни български творци с актуално звучене, ясно дефиниран стил и модерно мислене, концептуални идеи и въздействие на образите.

"Искам да фотографирам извън и срещу времето...", казва фотографът Арслан Ахмедов по повод първата си самостоятелна фотографска изложба в Галерията.

В нея артистът обединява фигурални сюжети и натюрморт, създадени в периода 2009-2013 година. Поетиката във фотографиите на Ахмедов е заложена както в сюжетите, така и в техниката – комбинация от аналогова фотография и компютърна манипулация, отпечатана на висококачествена акварелна хартия.

Заредени с животворна енергия и мистицизъм, мекота на най-съкровените човешки образи, неговите творби са съвременна препратка към пикторализма, течение което доминира фотографското изкуство в края на 19-ти и началото на 20-ти век.

Артистът споделя, че търси четивност не на визията или ефекта, а на съдържанието в изображенията, които създава. Фотографията му носи ДНК, което "говори", буди асоциации, спомени и същевременно подтиква към нещо ново.

Всичко в изкуството, което му предлага своята паралелна реалност, го вдъхновява. Символиката, митологията, фолклора, но също така и съществуващи в момента лица, събития - всичко това за фотографa е материал за себеизразяване, интерпретация и обогатяване на културната памет.

Хората, които снима и "преобразява", доста често са отражение на неговите разбирания или усещания в момента за даден персонаж или лице от миналото, митологията и т.н. За цикъла от натюрморти например вдъхновението първоначално идва от малка книжка с репродукции на френския художник Жан-Батист-Симеон Шарден. "Харесва ми тишината в този жанр, как неодушевените предмети "дишат" и се опитват да проговорят, но всъщност излъчват усещане, че чакат правилния момент. Там са и само отразяват тихо човешкото присъствие или отсъствие."

Кинетична скулптура и живописни похвати обединява експозицията на Златин Орлов по същото време в Галерията. Скулпторът създава органично абстрактни творби, които предизвикват уникално усещане за движение. С неправилни форми и асиметрични геометрии, той създава поредица от скулптурни произведения на изкуството, които изследват неконвенционални пространствени връзки.

"Вдъхновявам се от свободата във всичките й форми", казва за своята работа артистът. "Харесвам произведения направени на "един дъх", носещи усещането за увереност и лекота."

Паралелно с триизмерните обекти, част от живописните композиции в изложбата изобразяват творческия път от идеиния проект до пресъздаването му в обемни форми и същевремено начина, по който всеки заживява свой собствен живот върху платното. Верен на себе си, Златин Орлов умело съчетава интензивна цветна динамика и вътрешен композиционен ритъм.

Златин Орлов е поливалентен артист, в чието творчество скулптурата заема стратегическо място. Докато в класическата скулптура формите се постигат чрез ритмично отнемане и наслагване на материята, при Златин скулптурният обект бива постигнат само чрез отнемане на материята. За естетическото въздействие важна роля играят цветовете и някои от основните правила на кинетиката. Скулптурите му, изпълнени от метал и флуорисцентна боя имат уникалното свойство да "трептят" заедно със зрителя, неговия поглед и движение в пространството.

Предизвиканите от райетата зрителни трептения и поп арт инвенции, придават нова илюзорна триизмерност на скулптурите. В алхимичен танц между обект в движение и цвят, творбите по достоверен начин пресъздадват интензивността на живота.

Водещи

Най-четени