София Филм Фест обяви големите пет: 26.01 | 20:27

„Момчето с колелото”, „Торинският кон“, „Фауст“, „Твърда земя“ и „Happy, Happy”

От Мартина Панайотова

Днес София Филм Фест обяви филмовата си селекция в секцията "Голямата петорка", посветена на филмите-фаворити на петте най-големи фестивала за независимо кино – тези в Кан, Берлин, Венеция, Сънданс и Торонто.

Първият акцент е "Имало едно време в Анадола” на турския режисьор Нури Билге Джейлан, който ще бъде гост на фестивала, за да представи лично творбата си и да получи Наградата на София. Филмът бе удостоен с Голямата награда на журито (Grand Prix) на 64-ия МКФ в Кан.

"Момчето с колелото”, най-новият филм на белгийските режисьори Жан-Пиер и Люк Дарден, разказва за 12-годишния Сирил, изпратен от баща си (Жереми Рение) в сиропиталище за неопределен период, който случайно се запознава с фризьорката Саманта (Сесил дьо Франс) и тя предлага да го вземе в дома си за уикенда...

Братята Дарден, два пъти носители на "Златна палма” в Кан, умеят да заснемат особено въздействащо късчетата реален живот, както и да откриват актьорски таланти. Новата им творба потвърждава вниманието, с което обикновено изграждат персонажите си и, запазвайки характерния визуален стил на краен реализъм, навлиза в една нова жанрова територия – тази на приказката.

В тазгодишната селекция ще видим още и един от най-коментираните филми на 2011 - "Торинският кон" на иконата на авторското кино Бела Тар. Според него, това ще бъде последният му филм. Освен признанието на критиката на различни фестивали по света, творбата получи и Голямата награда на журито в Берлин 2011.

"Фауст" на големия руски кинематографист Александър Сокуров превзе Венеция и спечели "Златен лъв" за най-добър филм. Това не е традиционна екранизация на безсмъртната творба на Гьоте – легендата за доктора, продал душата си на дявола за любов, знания и богатство, а своеобразен "прочит” на онова, което остава скрито между редовете.

Филмът завършва тетралогията на Сокуров, посветена на властта ("Молох” – за Хитлер, "Телец” – за Ленин и "Слънце” – за японския император Хирохито).

Филмът се отличава с трудно поддаваща се на описание визуална красота и с неуморна вътрешна динамика, което изисква тотално зрителско внимание и трябва да бъде гледан повече от веднъж.

Венецианският фестивал отличи със Специалната награда на журито и още един филм от софийската "Голяма петорка" – "Твърда земя" (Terraferma) на Емануеле Криалезе.

Филмът разказва за вдовицата Джулиета, която живее скромно със сина си Филипо и свекър си Ернесто на малък остров близо до Сицилия. Икономическата ситуация принуждава семейството да се откаже от риболовното си препитание и да превърне дома си в подслон за туристи, което е на път сериозно да обърка живота му...

Завръщайки се след петгодишно отсъствие, Емануеле Криалезе ("Новият свят”) отново изследва темата за имиграцията, но в различна перспектива и в по-съвременен контекст.

Норвежкият филм "Happy, Happy”, пълнометражен дебют на Анне Севицки, си тръгна с Голямата награда на журито и Наградата за режисура от Сънданс’11. Сюжетът разказва за Кая, която е много развълнувана от идеята да се запознае с новите си съседи. Съпругът и синът й често се обединяват срещу нея и Кая има нужда от приятели, особено ако са съвършена двойка като Елизабет и Серж. Но, както обикновено се случва, илюзиите скоро се разпадат и настъпва момента за неприятни разкрития …

Филмът е изпълнен с контрасти и сладкогорчив привкус, както приляга на една добра трагикомедия, в която нищо не е съвсем бяло, освен снежният пейзаж, ширнал се докъдето поглед стига.

"Happy, Happy” ни изненадва със северния си хумор и с музикалните интермедии. Въпреки скромния бюджет и минималистичния декор, филмът постига максимален ефект, напомняйки ни колко често да се преструваш на щастлив причинява болка.

Водещи