Вижте лимузината, в която се е возил Тодор Живков 02.04 | 09:36

Соц. флагманът кара чуждестранни дипломати да онемяват с изящна изработка и помпозност

От Марио Евстатиев

 Моделът "ГАЗ-13 Чайка" се появява на бял свят през 1959 година, след като на съветските инженери от заводите на "ГАЗ" им идва идеята да направят копие на Packard Carribean (1956 г.). Макар и несполучливи, първите произведени коли веднага стават емблема за лукс и престиж в СССР. За периода от 1959 до 1981 година, от производствените линии на завода има общо 3 179 екземпляра, от които 8 кабриолета и 20 медицински автомобила.

У нас "Чайка" влиза в началото на 1973 година, когато тогавашното Управление за безопасност и охрана (УБО) поръчва за висшия партиен ешелон първите няколко лимузини. Регулярните доставки продължават до 1979 година, а през 1981 г. са доставени още 3 броя за нуждите на властта.

След промените през 1989 година, наследникът на УБО - Националната служба за охрана, предприема цялостна подмяна на автопарка си със западни автомобили, а "Чайките" са надлежно консервирани и "замразени" в гаражите на службата.

През 1999 година след решение на Министерския съвет, НСО обявява мащабен търг, на който по-голямата част от колите са изкупени предимно от западни колекционери и родни прекупвачи. Няколко бройки все пак преминават в ръцете на частни ентусиасти от ретро клубовете в страната и продължават да събират погледите на зяпачите по различни мероприятия.

Службата запазва за представителни нужди два автомобила "Чайка". За единия, произведен през 1980 година, се твърди, че в него е пътувал самият Тодор Живков. Именно това и колата, която Националната служба за охрана показа за iNews.

Още на пръв поглед, интериорът на колата впечатлява с помпозност и лукс. Комфортът е навсякъде в салона. В задния отсек, освен широката и удобна задна седалка, напомняща по-скоро на канапе, има две сгъваеми седалки, разположени обратно на движението и предназначени за обслужващия персонал като охрана, преводачи и т.н. Предната седалка също е цяла и на нея спокойно се събират водачът и двама пасажери.

Аудио уредбата на "Чайка" също е интересно решение. Тя представлява радио апарат, намиращ се в средата на огромното арматурно табло, който може да се командва и отзад. Стъклата са с електрохидравлично задвижване, а качествената текстилна тапицерия е гарнирана с кожа.

Най-впечатляващи са габаритите на лимузината. Тя е дълга 5 600 мм, а ширината и височината и са съответно 2 000 и 1 620 мм. Напълно оборудване и заредена с гориво, "Чайка" тежи 2 100 кг. Широкото купе побира общо 7 души - един шофьор и шестима пасажери.

За задвижване на огромната кола е предвиден 8 цилиндров V-образен бензинов двигател, с мощност 195 к.с. Предаването на въртящия момент се осъществява от тристепенна автоматична трансмисия. Машинната уредба на "Чайка" позволява максимална скорост от 160 км/час при разход на гориво от 14 до 23 литра на 100 км.

За луксозното пътуване на VIP персонажите, конструкторите на "Чайка" са предвидили специално окачване. То е независимо отпред с горен и долен носач на всяко колело, пружини и амортисьори. Отзад каросерията лежи на твърд мост и полуелиптични ресори.

Спирането на колата се осъществява от барабанни спирачки с хидравлично управление и сервоусилвател. Оригинално, лимузината е снабдена с 15 цолови диагонални еднокамерни гуми, които имат стоманена противокуршумна ширмовка.

В наши дни, двете "Чайки" на Националната служба за охрана се използват предимно за филмови участия и при специални случаи. Въпреки че колите се отдават под наем, службата разглежда всяко искане персонално заради уникалността и все по-трудната им поддръжка. Задължително условие при наем е, че колата се управлява само от оторизиран от НСО водач.

Чуждестранните дипломатически делегации, гостуващи у нас онемяват, когато им бъдат показани двете соц. бижута. В службата за охрана си спомнят не един и двама западни висши държавници, за които едно от най-вълнуващите преживявания при посещението на страната ни е било разходката с "Чайка" по софийските улици.

Вижте лимузината в галерията ни.

Водещи

Най-четени