Вижте лимузината, в която се е возил Тодор Живков 02.04 | 09:36
Соц. флагманът кара чуждестранни дипломати да онемяват с изящна изработка и помпозност
Моделът "ГАЗ-13 Чайка" се появява на бял свят през 1959 година, след като на съветските инженери от заводите на "ГАЗ" им идва идеята да направят копие на Packard Carribean (1956 г.). Макар и несполучливи, първите произведени коли веднага стават емблема за лукс и престиж в СССР. За периода от 1959 до 1981 година, от производствените линии на завода има общо 3 179 екземпляра, от които 8 кабриолета и 20 медицински автомобила.
У нас "Чайка" влиза в началото на 1973 година, когато тогавашното Управление за безопасност и охрана (УБО) поръчва за висшия партиен ешелон първите няколко лимузини. Регулярните доставки продължават до 1979 година, а през 1981 г. са доставени още 3 броя за нуждите на властта.
След промените през 1989 година, наследникът на УБО - Националната служба за охрана, предприема цялостна подмяна на автопарка си със западни автомобили, а "Чайките" са надлежно консервирани и "замразени" в гаражите на службата.
През 1999 година след решение на Министерския съвет, НСО обявява мащабен търг, на който по-голямата част от колите са изкупени предимно от западни колекционери и родни прекупвачи. Няколко бройки все пак преминават в ръцете на частни ентусиасти от ретро клубовете в страната и продължават да събират погледите на зяпачите по различни мероприятия.
Службата запазва за представителни нужди два автомобила "Чайка". За единия, произведен през 1980 година, се твърди, че в него е пътувал самият Тодор Живков. Именно това и колата, която Националната служба за охрана показа за iNews.
Още на пръв поглед, интериорът на колата впечатлява с помпозност и лукс. Комфортът е навсякъде в салона. В задния отсек, освен широката и удобна задна седалка, напомняща по-скоро на канапе, има две сгъваеми седалки, разположени обратно на движението и предназначени за обслужващия персонал като охрана, преводачи и т.н. Предната седалка също е цяла и на нея спокойно се събират водачът и двама пасажери.
Аудио уредбата на "Чайка" също е интересно решение. Тя представлява радио апарат, намиращ се в средата на огромното арматурно табло, който може да се командва и отзад. Стъклата са с електрохидравлично задвижване, а качествената текстилна тапицерия е гарнирана с кожа.
Най-впечатляващи са габаритите на лимузината. Тя е дълга 5 600 мм, а ширината и височината и са съответно 2 000 и 1 620 мм. Напълно оборудване и заредена с гориво, "Чайка" тежи 2 100 кг. Широкото купе побира общо 7 души - един шофьор и шестима пасажери.
За задвижване на огромната кола е предвиден 8 цилиндров V-образен бензинов двигател, с мощност 195 к.с. Предаването на въртящия момент се осъществява от тристепенна автоматична трансмисия. Машинната уредба на "Чайка" позволява максимална скорост от 160 км/час при разход на гориво от 14 до 23 литра на 100 км.
За луксозното пътуване на VIP персонажите, конструкторите на "Чайка" са предвидили специално окачване. То е независимо отпред с горен и долен носач на всяко колело, пружини и амортисьори. Отзад каросерията лежи на твърд мост и полуелиптични ресори.
Спирането на колата се осъществява от барабанни спирачки с хидравлично управление и сервоусилвател. Оригинално, лимузината е снабдена с 15 цолови диагонални еднокамерни гуми, които имат стоманена противокуршумна ширмовка.
В наши дни, двете "Чайки" на Националната служба за охрана се използват предимно за филмови участия и при специални случаи. Въпреки че колите се отдават под наем, службата разглежда всяко искане персонално заради уникалността и все по-трудната им поддръжка. Задължително условие при наем е, че колата се управлява само от оторизиран от НСО водач.
Чуждестранните дипломатически делегации, гостуващи у нас онемяват, когато им бъдат показани двете соц. бижута. В службата за охрана си спомнят не един и двама западни висши държавници, за които едно от най-вълнуващите преживявания при посещението на страната ни е било разходката с "Чайка" по софийските улици.
Вижте лимузината в галерията ни.
Водещи
-
ЕС налага такса от 3 евро за малките пратки
От 1 юли 2026 година всяка пратка на стойност под 150 евро, влизаща в общността, ще се облага...
12.12 | 17:40
-
Президентът обяви кога започва консултациите с парламентарните групи
Срещите в изпълнение на основния закон ще започнат в понеделник
12.12 | 17:20
-
И Поморие вече има красива пейка за кърмене, обвита с крила на пеперуда
Място за кърмене, обвито в пеперудени крила.
12.12 | 17:00
-
Евростат: Почти двойно поскъпване на стоматологичните услуги у нас
Той припомни, че ако се сравнят цените по НЗОК, разликите са значително по-големи назад във...
12.12 | 16:45
Най-четени
-
Синдикатите отправиха въпроси към депутатите за доходите през 2026 година
КНСБ и КТ "Подкрепа" искат гаранции за заплатите на учители, лекари и служители в транспорта...
12.12 | 10:15
-
Андрей Райчев: На следващите избори ще гласуват 3.5 милиона души
По думите му рязко сме се европеизирали и вече се държим по нов начин. "Ще си оправим...
12.12 | 14:30
-
Банка за сперма е разпространявала генетично рисков донор, близо 200 деца може да са засегнати
Според събраните данни с тази сперма са заченати най-малко 197 деца в Европа и извън нея.
12.12 | 11:30
-
Първан Симеонов: Борисов ще се опита сега да каже, че ако има някаква драма с еврото, тя е по вина на протестите
„Ако сега скочи, може да е основен бенефициент от всичко това, наред с ПП-ДБ, които ще...
12.12 | 12:30