За пигмалионите в класните стаи 21.11 | 16:21

Няколко педагогически практики от българското училище

От Станислава Добрева

Спомняте ли си младата учителка, която плачеше в учителската стая всяко междучасие? Или онази, която беше надвиквана от съученичката ви във всеки учебен час? Сигурно сте срещали поне една от тях. Защото те са там, във всяко съвременно учебно заведение.

В този материал няма да обсъждаме страничните фактори, които спестяват на младежите минимума задължителни знания. Ще потърсим корена на проблема, "саксията", в която се заражда - училището.

Няма да поставяме всички учители под общ знаменател. Но ще ви разкажем за няколко педагогически практики, описани в техния най-чист вид. Вие преценете дали учителите са ги прилагали пълноценно и как това ви се е отразило. 

Чували ли сте за "ефект на пигмалиона"? Това е термин, дълбоко залегнал в педагогическата наука и силно приложим в българското училище. Понятието назовава ученик, който е подценен от своя учител и независимо какви знания и умения показва, оценката му никога няма да бъде отлична.

Представете си дете, което има само четворки. В един момент то решава да "се стегне" и иска да подобри успеха си. Учи, пише домашни, но отличните оценки остават мираж. Свикнал с познатите оценки от дневника, учителят просто не му пише мечтаните шестици. Защото смята, че биха изглеждали странно.

Този ефект има и обратна, деструктивна форма на мотивация. Пример за това е отличникът, който винаги е подготвен, но от време на време и той "отпуска юздите". Какво прави учителят в този случай? Ами, прощава му. Защото ситуацията е изключение. И за да не разваля поредицата от шестици в бележника.

Когато един учител оценява, той трябва да бъде обективен. Това изискване е заложено в правилника, но е твърде спорно колко преподаватели го спазват. Те не трябва да влияят негативно върху самочувствието на ученика, не трябва да го унижават.

И тук изниква споменът за преподавателката, която чете нечия класна работа по литература пред целия клас. Или пише абсурдните грешки на дъската. 

Резултатът от това? Учениците се забавляват, тя е доволна, а потърпевшият - засрамен. Ползата е нулева.

Още по темата вижте в Jenite.bg.

Водещи