Магията на стоп моушън анимацията 16.06 | 11:18

Аниматорът Златин Радев разкри в уъркшоп как да вдъхнем живот на куклите

От Олга Андреева

Сещате ли се за анимационните филмчета с "оживели” кукли, които сноват малко тромаво из екрана, но пък носят усещането, че наистина играят и се движат, а не са просто нарисувани?

Знаете ли, че всъщност тези кукли представляват в същината си една арматура – вярно, с много стави и сглобки, но все пак желязо, което е облечено с плат, силикон, жици? И после това иначе неподвижно тяло се превръща в дишащо, движещо се, говорещо и подскачащо същество благодарение само на аниматора?

Той търпеливо и прецизно размества милиметър по милиметър ставите и позицията на своята кукла, снима всеки променен кадър, внимава да не размести нищо друго, за да изглежда накрая движението максимално правдиво и истинско.  

За тези, които ги човърка по детски любопитство как точно се случва магията на оживяването на неодушевените пластелинени или арматурни кукли (т.нар. стоп моушън анимация), уъркшопът на известния български аниматор Златин Радев, който се проведе в рамките на фестивала "Златен кукер”, се оказа правилното място в ранния горещ петъчен следобед.

Златин Радев е име в българската анимация. Той може да се похвали, че е единственият български режисьор, номиниран за "Оскар" (през 1991 г.) за филма си "Консервфилм”. 18-минутната анимация, в която куклите са консервени кутии, е получила 20 награди от целия свят.

В хладната учебна кинозала на НАТФИЗ изникна истинска снимачна площадка за създаване на стоп моушън анимация, включително със сновящите хора и въргалящите се кабели. Самият Златин Радев пък показа, че няма никакво намерение да крие знанията и триковете, до които е достигнал пред дългогодишната си кариера и ги сподели с присъстващите.

Освен съвсем практичните съвети, аниматорът използва за онагледяване и свои филмчета – готови или в различни довършителни етапи. Така присъстващите видяха все още неизчистени от постпродукцията кукли, хванати с "ригове”, наслагване на муцунки на куклите, с помощта на които изглежда сякаш произнасят различни звуци и на практика говорят и други тайни от кухнята на анимацията.

През залата минаха и две арматурни кукли, които всеки можеше подробно да разгледа и да се удиви на фините сглобки и безбройните стави, които позволяват на куклата да пресъздава движения и емоции.

Накрая всички по-смели имаха възможност да се докоснат до самата анимационна дъска с монтираните на нея две кукли и да се опитат да създадат своя анимация, от няколко кадъра, разбира се.

Като се има предвид, че една секунда анимация в телевизията се състои от 25 различни кадъра, става ясно колко деликатна и трудоемка е цялата задача на аниматора.

А ето и съвсем практичните съвети, които Златин Радев даде, за да си направите анимационно филмче вкъщи:

Анимационна маса – можете да си я направите сами, важното е да е висока над 110 см, за да е удобна за работа. На нея ще се разиграват всички действия във вашето филмче – там ще бъдат закрепени куклите и декорите.

Анимационна арматура – това е вашата кукла. Тя може да бъде от специална арматура, а може да бъде и изработена от съвсем подръчни средства. Важното е да има възможност да се огъва (и да не се счупи след 30 огъвания) и да може да се застопорява за масата.

Закрепването обикновено се извършва със силни магнити, поставени под плота на масата, които съвпадат с металните крака на куклата, или с шпилки (но те пък оставят дупки по масата, които трябва да се пълнят с пластелин, например, за да не си личат в кадъра), или дори с карфици, ако масата е коркова, а стъпалата на куклата позволяват да бъдат прободени.

Дигитална камера – задължително е да има функция live view, за да виждате как точно изглеждат промените, които правите с куклите и декора. Освен това трябва да е с пълен ръчен контрол на функциите и най-вече на фокуса, защото автоматичното фокусиране създава пулсиране на кадъра.

Статив – тъй като трябва да е максимално неподвижен, се застопоравя по всякакви начини, може дори да се залепи за пода.

Компютър и подходящ софтуер – нужен е за следене на целия процес и най-вече в етапа на постпродукцията. Като най-препоръчителна аниматорът посочи програмата Dragonframe.

Изкуствено осветление – естественото е твърде променливо, затова при снимане на анимация се разчита на изкуствено. Важно е и хората около снимачната площадка с какъв цвят дрехи ще бъдат – най-добре е да са черни, тъй като светлите дрехи дават отражения върху филма.

За финал Златин Стоев посъветва всички, които искат да се занимават с анимация, да не се стягат твърде много, а да започват. Убеден е, че дори и с подръчни средства могат да се реализират оригинални хрумвания и дори смята, че "най-големият кеф е именно да импровизираш, защото така става живо и истинско”.

Ами, дерзайте! А ако все пак предпочитате само да гледате анимация, сега е моментът. Тази вечер ще бъдат наградени най-добрите филми на фестивала "Златен кукер” и веднага след това (от 21:30 часа) ще могат да бъдат видени в комплект в Арт спейс Лятно кино НДК, а утре и в кино "Люмиер” (от 19 и от 21часа), в артцентър "Фотосинтезис” (от 20 часа) и в артклуб "Жреци на музите” (от 20 часа).

По-късно очаквайте интервю със Златин Радев, който сподели какво мисли за възможностите за реализиране на аниматори у нас, за самочувствието да работиш в България и за бъдещите си проекти.

Водещи

Най-четени