Черните дупки превръщат галактиките в безжизнени пустини 27.03 | 13:12

Във всяка галактика има свръхмасивна черна дупка, която по невидим начин я "дирижира"

От iNews.bg

Астрономите получиха първото пряко доказателство, че свръхмасивните черни дупки действително изхвърлят целия неутрален газ от централната част на галактиките и постепенно ги превръщат в безжизнени пустини.

Учените са наблюдавали галактиката IRAS F11119 в съзвездие Голяма мечка, става ясно от статия, публикувана в изданието Nature.

"Това е първата галактика, при наблюденията на която успяхме едновременно да забележим и ветровете, излизащи от нейното ядро, и мащабните потоци неутрален газ, изхвърлян извън нейните предели", казва водещият автор на статията Франческо Томбеси от университета на Мериленд в Грийнбелт (САЩ).

В центъра на Млечния път и практически във всички галактики присъства свръхмасивна черна дупка, която по невидим начин "дирижира" процесите на кръговрат на веществото по цялата галактика.

Отдавна астрономите смятат, че активизацията на такива черни дупки води до постепенно опустошение на галактиките и прекратяване на процесите по звездообразуване в резултат на това, че черната дупка нагрява и изхвърля студените облаци прах и водород, в които се раждат звездите, извън пределите на галактиките.

Как свръхмасивните черни дупки унищожават живота в галактиките, можете да научите в Мегавселена.