Обмислят се нови правила за отразяване на социалните каузи в медиите 27.05 | 16:38

Около тази идея се обединиха представители на медиите, бизнеса и държавата

От Кремена Бедерева

Необходими са нови правила за отразяване на социалните каузи в медиите. Около тази идея се обединиха представители на медиите, бизнеса и държавата в лицето на Съвета за електронни медии (СЕМ).

Това стана по време на дискусията "Каузата – новина или ПР", която е част от Седмата световна среща на българските медии, организирана от БТА в Холандия.

Според председателя на СЕМ Георги Лозанов трябва нова регламентация, чрез която името на организатора на благотворителна или социална кауза да се съобщава в новините. Той посочи два начина за лансиране на кауза:в новините, ако има събитие, а ако се търси повторяемост - чрез социална реклама.

Лозанов уточни, че трябва да се прави разлика между социална кауза и търговска дейност на фирмата. Според него показването на такова събитие в новините може да става, ако то е с обществено значение.

В тази връзка е задължително да се разграничи от корпоративната реклама. Експертът смята, че това може да стане само ако пиарите, журналистите и фирмите спрат да хитруват. По думите му Европейската комисия е констатирала 67 нарушения за миналата година, които СЕМ не е санкционирал. Отразяването в новините трябва да е пропорционално на значимостта на събитието, заяви Лозанов.

Медийният експерт Мартин Захариев предложи да се разделят операторите на обществени и търговски, тъй като на корпоративните медийни компании не могат да се наложат правила в областта на рекламата. Така според него могат да се използват ефирите на БНТ и БНР.

Данните сочат още, че от 150 материала за социални събития през първите три месеца на годината телевизиите и радиата са излъчили нула, а печатните медии - едва 35. Медиите си изграждат собствени правила какво да цитират и какво не, заяви Красимира Величкова, директор на сдружение "Български дарителски форум". Според нея, ако се застане с името на организацията, се изгражда повече доверие в хората, отколкото ако тя е анонимна.

Компаниите няма да спрат да инициират благотворителност, независимо дали са отразявани или не, заяви Величкова. Според нея в момента не се прави разграничение между дарение за спешни нужди и създаване на механизми за трайно разрешаване на проблема.

Участниците коментираха, че трябва да се прави разлика между еднократно събитие и целогодишна кампания. Според други обаче количественият фактор невинаги е важен, защото има събития с ограничена цел, но с голям положителен ефект.

Българските издания в чужбина не подлежат на проследяване по този проблем, но някои от участниците посочиха, че не отделят място на социалните послания и каузи, за да не изглежда, че правят реклама сами на себе си и после да бъдат обвинени в това.

Водещи

Най-четени