Пиянството на младото поколение 06.10 | 09:40

Тийнейджърите от Източна Европа пият повече, особено по време на изпити

От

Доскоро се смяташе, че младежите от Източна Европа имат по-малко опит с алкохола и прекомерната му употреба, в сравнение с тези от Западна. Актуално шведско проучване обаче показва, че разликите са се стопили през последното десетилетие.

Резултатът: честотата на пиянските прояви сред юношите на Запад сериозно е намаляла, докато в източноевропейските държави се наблюдава значителен подем.

„Докато консумацията на алкохол е станала атрактивен елемент от новия лайфстал на младежите в Източна Европа, то през същия период напиването е загубило част от притегателността си за основната силно-консумираща група техни връстници – тези от западна Европа и Северна Америка“, обобщават авторите на изследването.

Наблюденията са придобити от анализа на данни, събрани в проучвания от 1997-1998 г. и от 2005-2006 г., които включват близо 78 хиляди момчета и момичета на 15-годишна възраст, пребиваващи в 7 източноевропейски държави и 16 западни.

Като цяло, проучването показва, че 15-годишните младежи са се напивали средно по два до три пъти, но по време на изпити или сесия честотата на злоупотреба с алкохол скача рязко - с 40% в Източна Европа. Наблюдава се и превес за момичетата, които повеждат класацията.

Като контраст, в 13 от 16-те западноевропейски държави се наблюдава спад в интереса към алкохола средно с 25 %, основно при момчетата. Употребата на алкохол сред младежите най-сериозно е намаляла в Северна Америка, Скандинавските държави, САЩ и Ирландия.

Какви са причините за обърнатите тенденции? Екипът, водил проучването, смята че резките промени в източноевропейските държави са свързани както със социално-икономическите условия, така и с развиването на нови методи за реклама и маркетинг.

„С отварянето на границите и пазарите, държавите от Източна Европа се сблъскаха със съвременните глобални стратегии за търговия на алкохол, които са насочени по-специално към младите хора“, твърдят в заключение авторите на изследването.

Водещи

Най-четени