ИПИ: Почти половината ученици няма да работят това, за което са учили 22.05 | 14:30
"Индекс на съответствието между професионалното образование и профила на икономиката 2024“ е новото изследване на ИПИ

Индексът на съответствието измерва връзката между професионалното образование и профила на икономиката
Индексът показва професионалното обучение по сектори и го сравнява с разпределението на работната сила в различните икономически дейности. По този начин могат да се видят както структурните съвпадения, така и отклоненията в предоставяното образование спрямо нуждите на пазара на труда. Изчисленията позволяват да се проследи и връзката между образованието и пазара на труда на регионално ниво.
Почти половината ученици няма да работят това, за което са учили
Индексът на съответствие на професионалното образование с профила на икономиката за страната през 2024 г. е 53,1 точки (от максимум 100 т.) – леко намаление от резултата при предходното издание от 2023 година. Причината за това се крие основно в разширения прием в професии за ИКТ сектора. Въпреки че това прави несъответствието още по-високо, тази трансформация не е непременно и изцяло негативна в дългосрочен план.
Изследването обхваща випуск от близо 22 хиляди ученици, които ще се обучават в следващите пет години в специалности от избрани шест сектора: селско стопанство, преработваща промишленост, строителство, транспорт, хотелиерство и ресторантьорство и ИКТ. Резултатите от индекса показват, че вероятно над 10 хиляди от тях няма да работят това, за което за учили.
Продължава обучението в специалности, които не се търсят на пазара на труда
Данните показват голямата тежест на специалности и професии, които на практика не се търсят, но запълват места – от една страна във вече остарели и ненужно широки специалности (например, в селскостопански дисциплини), а от друга, в такива със сравнително ниски разходи за обучение (например, в хотелиерството и ресторантьорството).
Все пак през последните години като цяло се наблюдава разширяване на приема в професионално образование в ИКТ направления за сметка на предишното силно разпространено обучение в секторите на селското стопанство и хотелиерството и ресторантьорството. Наблюдава се и появата и увеличаване на популярността на някои нови специалности, отговарящи на трансформацията на структурата на икономиката и развитието на технологиите като "Техници на електрически превозни средства" и "Организатори на електронна търговия".
Регионите се представят различно – в Добрич, Сливен и столицата съответствието е най-високо
Данните на областно ниво дават още по-ясна представа за съответствието на професионалното образование и профила на икономиката.
През 2024 г. с най-висок резултат е област Добрич с 62,9 т., следвана от Сливен (62,4 т.) и столицата (59,4 точки). Трите области водят класацията и през миналогодишното издание, когато на първо място обаче е столицата. С най-нисък резултат остава област Ловеч (31,2 т.), а преди нея в класацията са областите Смолян (34,8 т.) и Кюстендил (35,1 точки). И в предходното издание на индекса това също са трите области на дъното на класацията.
Нужно е гъвкаво образование, дуално обучение и професионално ориентиране
Негативните ефекти от несъответствията между това, което се учи, и профила на икономиката могат да се намалят чрез по-общо образование в училищна среда за сметка на специфично обучение по специалности за пълния курс на образование. Така например силно специализираните предмети биха могли да се заместят в някаква степен от езикови и технологични обучения, както и от придобиване на меки умения, които увеличават възможностите за заетост.
Важен аспект в професионалното образование и обучение е и необходимостта да се разширява обхвата на дуалното обучение. Обучението чрез работа още в училище ще повиши заетостта и привлекателността на професионалното образование заради по-силните практически умения (съответно по-ниската необходимост от обучение при начало на трудовата кариера при първия работодател след завършване на средно образование) и възможността за оставане на работа на мястото на обучението. В същото време повсеместното прилагане на дуалното образование естествено ще повиши и съответствието между предлаганите специалности и профила на икономиката на местно ниво. Този подход трябва да бъде допълнен от възможност за трансфер между професии, както и от задължително професионално ориентиране на учениците.
Водещи
-
Появи се тревожна информация около черния леопард и неговото изчезване край Шумен
Този факт е притеснителен, тъй като майките, грижещи се за малките си, стават изключително...
07.07 | 17:59
-
о-високи са таксите за платено обучение във ВУЗ-овете, държавната поръчка - с малък ръст
Министърът подчерта, че има проблем с таксите на студентите с платено обучени.
07.07 | 17:20
-
Нощни заведения в Кюстендил се пълнят с непълнолетни
Проверките са направени при специализирана операция за опазване на обществения ред и...
07.07 | 17:00
-
Убийство заради крава в Пернишко! Тялото заровено в двора на фермата
Пострадалият бил оставен в безпомощно състояние и впоследствие починал. Тялото му е било...
07.07 | 16:45
Най-четени
-
Появи се нова версия за черния леопард
По нейни думи на появилото се по-късно видео от Румъния е заснета домашна котка, като...
07.07 | 12:59
-
Продължава низходящата тенденция в цените на основни хранителни стоки и тази седмица
Той допълни, че спрямо миналата година има ръст от 9 лева в стойността на потребителската...
07.07 | 15:00
-
Приемането на еврото навлиза в последната фаза
Приемане на еврото през следващата година
07.07 | 10:14
-
Заради европейска директива се очаква скок на горивата
За цените на горивата след влизане на еврото Бенчев заяви, че цената ще се изчислява така,...
07.07 | 10:30