МОН забранява писмените домашни по време на ваканции 24.07 | 09:00
В образоветлното ведомство са получили сигнали и жалби на родители за претоварване на учениците

По време на ваканции учителите не бива да дават задачи за писмено изпълнение на учениците. Това предвиждат промени в наредбата за оценяване на резултатите от обучението на учениците, предложени от новия екип в просветното министерство, съобщи в. "Сега".
От МОН се аргументират, че са получили сигнали и жалби на родители за претоварване на учениците вследствие на "нецелесъобразно задаване на домашните работи... и големия брой изпитвания по учебните предмети". Затова и в съответната наредба се предлагат редакции, които да намалят натовареността на учениците чрез оптимизиране на изпитванията по отделните предмети и броя на оценките за учебния срок, както и чрез определяне на изисквания за броя на задаваните домашни работи през учебната седмица.
Новите текстове гласят, че за "затвърдяване на нови знания и усъвършенстване на практически значими умения преподаващият учител може да оставя на учениците за самостоятелното писмено изпълнение извън учебния час една до три задачи". Обемът на задачите ще се определя в зависимост от урочните цели и възрастовите особености на учениците, като те може да се дават за цялата паралелка, за отделна група ученици от паралелката или за отделен ученик.
На учениците от 1-ви до 4-ти клас задачи за самостоятелно писмено изпълнение по български език и по математика ще могат да се поставят не повече от 3 пъти в една учебна седмица, а по останалите учебни предмети - не повече от веднъж. На учениците от 5-и до 7-и клас и от 8-и до 12-и клас подобни задачи по отделен учебен предмет ще могат да се поставят не повече от два пъти в една учебна седмица, а сумарно по всички учебни предмети - не повече от 5 пъти за седмица. "Задачи за самостоятелно писмено изпълнение не се задават през ваканции", предвижда още проектът, който в тази си част определено ще зарадва учениците, които получават много задачи през ваканциите и съответно не могат да си почнат пълноценно.
Според новите помени за целите на проектно-базираното обучение на учениците ще могат да се възлагат изследователски задачи с по-продължителен срок за самостоятелно изпълнение или за работа в екип. В тези случаи, когато изпълнението им се проверява чрез индивидуално или групово изпитване, текуща оценка ще се поставя индивидуално за всеки ученик.
Редакциите целят преодоляване на негативните тенденции, "свързани с използването на самостоятелните писмени работи като санкция за ученика или като възможност да се довърши недовършената през часа работа", посочват в мотивите си от МОН. Според тях е нужно да се разграничат задачите за писмена самостоятелна работа извън часа от изследователската проектна дейност, която учениците изпълняват индивидуално или в екип, за да се акцентира върху възможността да получат оценка за задачата, изпълнявана за по-дълго време.
Водещи
-
Седем новооткрити случая на туберкулоза в област Шумен от началото на 2025 г.
Екипи на РЗИ провеждат на територията на област Шумен и информационна кампания относно...
10.09 | 17:20
-
Български евродепутат: Фон дер Лайен води Европа по пътя на войната
Кулминацията на речта беше директното обръщение към Урсула фон дер Лайен, в което българският...
10.09 | 17:00
-
Въвеждат нови индикатори за качество на болничното лечение
Разширяване на преговорния процес и контрола
10.09 | 16:15
-
Кабинетът даде съгласие на БДЖ да продаде недвижими имоти в София
Кабинетът реши, че предоставя безвъзмездно на НКЖИ управлението на имот - публична държавна...
10.09 | 16:00
Най-четени
-
Защо Гришо не поздрави първия си братовчед за успеха?
На въпрос дали е получил поздравления от Гришо за успешното представяне, Василев отговори леко...
10.09 | 11:30
-
Парламентът избра за заместник-омбудсман Мария Филипова
Шестима депутати от АПС гласуваха „въздържал се“.
10.09 | 10:59
-
Откриват първите умни филтриращи чешми в пет софийски училища
Програмата за чиста вода в училищата ще бъде представена утре (11 септември), в 11.30 ч., в...
10.09 | 13:45