Потребители заляха КЗП с 28 000 жалби 15.03 | 12:20
Според шефката на Комисията Мария Филипова хората най-често се оплакват мобилните оператори и онлайн покупки

През 2024 година в Комисията за защита на потребителите (КЗП) са получени 27 549 жалби и сигнали от граждани. В по-голямата си част те касаят права на потребителите при покупка на определени видове продукти от интернет сайтове, рекламации на стоки, сключени договори с мобилни оператори, оплаквания, свързани с услуги, предоставяни от банки или във връзка с договори за т.нар. "бързи кредити", презентации по домовете или в хотели с цел закупуване на стоки и др.
Това каза в интервю за БТА председателят на КЗП Мария Филипова, която беше потърсена по повод днешния Световен ден на правата на потребителите, провъзгласен от Общото събрание на ООН.
"Използвам случая да обърна отново внимание на факта, че потребителите най-добре могат да се защитят сами, като бъдат внимателни и се информират предварително за условията, при които сключват договори с търговците. Да бъдат малко по-подозрителни към обещанията за чудодейни стоки или маркови такива на нереално ниски цени", посочи тя.
Филипова припомни, че на първо място потребителите имат право на информиран избор. Това означава, че преди да закупят стока или ползват услуга, те трябва да разполагат с достатъчно информация, която да им позволи да изберат най-доброто за тях приложение, без да бъдат изненадани впоследствие неприятно от скрити обстоятелства, които е било възможно да се предвидят.
Потребителите имат право и на ползването на безопасни стоки и услуги, за което се грижи КЗП съвместно с другите държавни органи. Имат право на защита срещу прилаганите, спрямо тях, нелоялни търговски практики. През миналата година са забранени 269 различни практики, които са прилагани от традиционни и онлайн търговци в различни пазарни сектори - туристически услуги, хранителни и нехранителни стоки, електронни съобщителни услуги, при продажби от разстояние и извън търговски обекти, посочи тя.
При все по-разпространената търговия от разстояние, потребителите имат право, без да дават обяснения, да върнат закупената стока и да развалят договора в 14-дневен срок. Имат право да предявят рекламация, когато закупят стока или ползват услуга, които не съответстват на договореното с търговеца. Потребителите имат право да изискат безплатен ремонт, замяна на стоката, намаляване на цената или възстановяване на платената сума. Важно е да запазят документа, удостоверяващ покупката или ползването на услугата, обясни още председателят на КЗП.
Водещи
-
Още един депутат напусна групата на ДПС-ДПС в парламента
С това депутатите на ДПС-ДПС (формацията около Ахмед Доган) вече са 16.
30.05 | 16:00
-
Митов за съвещанието на МВР: Обсъдихме видимостта на полицията на пътя да е максимално засилена
Митов заяви, че на съвещанието е обсъдено, че видимостта на полицията на пътя трябва да е...
30.05 | 14:45
-
Перник на прага на здравна криза: Къде ще се лекуват гражданите
Кметът обеща, че след няколко години пернишката болница ще е на високо ниво и ще бъде осигурен...
30.05 | 14:30
-
НСИ и УНИЦЕФ: Детската смъртност в България устойчиво намалява
В страната живеят над 1,1 милиона деца, но благосъстоянието им изисква повече внимание
30.05 | 14:00
Най-четени
-
Анелия Мурджова от Симитли помогна на самотен зрелостник в най-важната му вечер
Историята на Анелия и Олександър показва, че понякога най-важните уроци се учат не в училище,...
30.05 | 10:59
-
Александър Вучич: Обсъдих с Путин износа на оръжие за Украйна
Сърбия формира работна група с Русия за проверка на обвиненията, че Белград доставя боеприпаси...
30.05 | 13:30
-
Какво може да направи Външно министерство, ако ви задържат зад граница
Това, което те могат да направят, е:
30.05 | 10:14