Ованес Ованесян: Имейлът е един от най-сложните маркетингови канали 28.03 | 17:26

Всеки може да изпрати имейл, но не всеки може да постигне добри резултати, казват управителят на Web&Events

От iNews.bg

Ованес Ованесян е съсобственик и управител на компанията за събития и уеб дизайн Web&Events. Тя организира предстоящия на 6 и 7 април април семинар "Интернет маркетинг с нулев бюджет", чийто медиен партньор е iNews.

Разговаряме с г-н Ованесян за семинара, българския интернет и новостите в уеб пространството като цяло.

- В блога си казвате, че разликата между спама и имейл маркетинга е, че при имейл маркетинга хората получават писма по теми, свързани с тяхната професионална дейност или с интереси, които са заявили, че имат. Достатъчно ли е да са спазени тези условия?

Това според мен е една много деликатна тема и границата между имейл маркетинга и спама е много тънка. Освен таргетирането, изключително важно е да не се прекалява, да не се досажда и да се даде възможност на получателя да се отпише само с 1 клик и никога повече да не получава имейли от конкретната фирма.

Аз, например, получавам имейл бюлетин всяка седмица от една от най-големите модни къщи в България. Освен че никога не съм се абонирал за този бюлетин, няма и абсолютно никакъв начин да се отпиша. Това е недопустимо, особено за голяма фирма.

- Редно ли е според Вас електронният ни адрес, който сме предоставили за регистрация в някой форум например, впоследствие да бъде използван от трети лица, за да ни изпращат съобщения, опитващи се да ни продадат нещо?

Зависи дали сме се съгласявали да получаваме такава информация и имейлът ни да бъде предоставен на трети лица. Принципът е същият като в цял свят. Ако сме дали съгласието си, няма нищо нередно и незаконно.

Все пак според мен е изключително неетично имейл да се предоставя на трети лица без значение дали сме се съгласили, или не.

- Какво могат да направят маркетолозите, за да променят понякога негативното отношение на потребителите към имейл маркетинга?

Потребителите не го харесват, защото е досаден, ако е нежелан. Ако имейлът е интересен, дори да е непоискан, никой не го третира като "спам”. Имейлът е един от най-сложните маркетингови канали, въпреки че изглежда евтин, бърз и лесен. Всеки може да изпрати имейл, но не всеки може да постигне добри резултати. Много са малко истинските специалисти по имейл маркетинг в България.

- Според данни на НСИ за 2010 г. около 44% от фирмите в България имат корпоративни сайтове. Какво бихте казали на тези предприятия – повече от половината в страната, които не само не мислят за имейл маркетинг, а дори и за интернет?

Има браншове, където уебсайтът е по-скоро лукс, отколкото нужда. Даже има браншове, които ще загубят повече от един уебсайт, отколкото ще спечелят. Тези браншове са малко и според мен не са повече от 3-4% от всички фирми.

Всички останали фирми губят пари всеки ден с липсата си на уебсайт. Скоро ще дойде моментът, в който ще започнат да фалират фирми, които не са си направили уебсайт навреме, особено в силно конкурентните ниши.

- По-малко от 5% пък са регистрираните у нас фирми, продаващи онлайн. Кога според Вас електронната търговия в България ще се развие до степента на тази, ако не в скандинавските страни, то във Великобритания, Германия, Франция?

За мен проблемът в електронната търговия винаги е бил в това, че потребителите не са били предразположени да пазаруват и няма почти нито един удобен онлайн магазин.

Най-големите онлайн магазини в България са под всякаква критика особено откъм удобство (ползваемост).

Това, което ще повлияе много позитивно на онлайн търговията, са сайтовете за оферти и намаления, които нашумяха последните няколко месеца.

- Ако социалните мрежи и сайтовете за групово пазаруване могат да се определят като две от основните събития в интернет в последните една-две години, можете ли да направите опит за прогноза с какво ще са свързани следващите ключови фактори за развитие на глобалната мрежа?

Почти съм сигурен, че следващият бум ще бъде в областта на мобилните приложения. Има доста популярни платформи вече, но още не може да се говори за "бум”, защото не се използват толкова масово.

Мисля, че следващият "бум” ще е свързан с платформа, която извършва определени функции или предоставя информация, свързана с пазаруване на базата на нашето местоположение.

Водещи

Най-четени