Лютви Местан: Къде е ключът от черната кутия, наречена средно образование? 15.01 | 11:21

ДПС предложи да се въведе отделен стандарт за оценяване на резултатите от матурите

От Ивелина Георгиева

Между 35-40% от учениците, явили се на държавен зрелостен изпит по български език, отказват да съставят дори едно изречение в текстовата част на теста. Това коментира лидерът на ДПС Лютви Местан по време на дебатите по първото четене на Закона за предучилищното и училищното образование.

Според него трябва да се въведе отделен нарочен стандарт за оценяване на резултатите от матурите.

"Не го ли направим това, никакви реформи няма да се случат", категоричен бе депутатът.

Той попита ГЕРБ защо не са приели този закон цели 4 години.

"Кой ви пречи да приемете закона, като сте толкова загрижени за образованието – собствената ви некадърност и безотговорност", обърна се към опозицията Местан.

По думите му бившите управляващи са имали грешна цялостна политика по отношение на образованието, не само във висшето, но и в средното.

"Не съм убеден, че не е сгрешена и философията на законопроекта, който ни предлагат днес", посочи лидерът на ДПС.

Той обърна внимание, че в проекта на ГЕРБ не са засегнати фундаментални проблеми, които биха били от съществено значение за реформирането на образователната система.

Най-големият порок на средното образование е, че няма ефективна система за външно оценяване.

"Ние носим отговорност, че въведохме порочно най-важния инструмент на външното оценяване – държавния зрелостен изпит", припомни той.

"От година на година успехът от държавния зрелостен изпит се увеличава. Същевременно по външно оценяване успеваемостта на децата пада надолу", коментира Лютви Местан.

"Независимо че съответният ученик не е показал нито едно умение да състави изречение като текст, от точките, които трупа от теста, е възможно дори да получи оценка много добър", възмути се лидерът на ДПС.

"Какво е зрелостта, когато става въпрос за език", попита той, като добави, че най-важният критерий е умението да се състави текст.

Местан не изключи възможността ДПС да бъде опозиция и на новия законопроект, който се очаква от Министерството на образованието, ако не се реши въпросът с външното оценяване.

"Ако от раз наложим като критерий за среден 3 общообразователния минимум, вероятно ще имаме трагични резултати като среден успех. Най-вероятно ще бъде много висок и процентът на слабите оценки по български език и други предмети, обаче нямаме друг ключ, с който да отворим черната кутия, наречена "средно образование в България", заяви Местан и попита опозицията къде са текстовете към този ключ.

Разглежданият на първо четене законопроект за предучилищното и училищното образование е с вносители депутати от ГЕРБ.

Законопроектът предвижда въвеждане на нова образователна структура в системата на училищното образование с цел яснота и подреденост – основна образователна степен с два етапа: начален (І–ІV клас) и прогимназиален (V–VІІ клас), както и средна степен с два етапа: първи гимназиален етап (VІІІ–Х клас) и втори гимназиален етап (ХІ и ХІІ клас).

За учениците от І до Х клас се предлага да се въведе нов вид училище – "обединено" . По този начин учениците от малки населени места или тези, чиито семейства са в затруднено финансово положение, ще имат възможност да завършат първи гимназиален етап в родното си място. Тези училища могат да осигуряват и професионална подготовка, като така учениците ще могат да придобият квалификация по част от професия.

Водещи

Най-четени