Върховният административен съд отправя преюдициално запитване по Съда на Европейския съюз (СЕС) по казуса с предсрочното освобождаване на подуправителя на БНБ Андрей Гюров.
Административно дело № 7373 от 2024 г. е образувано пред ВАС по жалба на Андрей Гюров срещу решение № 340 от 16 юли 2024 г. на Управителния съвет на БНБ, с което са установени основания по чл. 14, ал. 1 от ЗБНБ-1997 за предсрочното му освобождаване от длъжността подуправител, ръководител на управление "Емисионно" в БНБ.
На основание процедурния правилник на СЕС, върховните магистрати отправят искане преюдициалното искане да бъде прието за разглеждане по реда на бързото производство.
ВАС отправя следните въпроси до СЕС:
1. Следва ли да се тълкуват като приложими спрямо всички членове на органите за вземане на решения на национална централна банка, заложените в разпоредбата на чл. 14.2 от Протокол (№ 4) за Устава на Европейската система на централните банки (ЕСЦБ) и на Европейската централна банка (ЕЦБ) критерии за освобождаване на управителя и ред за оспорване на решението за освобождаване.
2. В случай, че отговорът на Въпрос № 1 е отрицателен, допуска ли разпоредбата на чл. 14.2 от Протокол (№ 4) за Устава на (ЕСЦБ) и на ЕЦБ, национално законодателство, което въвежда същите критерии за освобождаване на членовете на органите за вземане на решения на национална централна банка, каквито са предвидени за управителя в цитираната правна норма.
3. Допуска ли разпоредбата на чл. 14.2 от Протокол (№ 4) за Устава на (ЕСЦБ) и на ЕЦБ, съвместяване на заемането на длъжността управител на НЦБ и участието като съдружник в капиталово търговско дружество с право на част от печалбата на дружеството, съразмерно на дяловото участие?
4. Допуска ли разпоредбата на чл. 14.2 от Протокол (№ 4) за Устава на (ЕСЦБ) и на ЕЦБ, съвместяване на заемането на длъжността управител на НЦБ и участието в управителен орган на юридическо лице с нестопанска цел, което съгласно своя устав може да развива стопанска дейност, без да е взето единодушно решение на управителния съвет на НЦБ, каквото се изисква по националното законодателство за извършване на неплатена дейност?
5. Допускат ли разпоредбата на чл. 131 от Договора за функционирането на Европейския съюз и чл. 7 от Протокол (№ 4) за Устава на ЕСЦБ) и на ЕЦБ, национално законодателство, което задължава в определен срок от заемане да длъжността членовете на органите за вземане на решения на национална централна банка, в качеството си на лица заемащи публична длъжност по смисъла на националното законодателство, да декларират пред съответен държавен орган своето участие като съдружници в капиталови търговски дружества и участието си в управителни органи на юридически лица с нестопанска цел.
6. Допускат ли разпоредбата на чл. 131 от Договора за функционирането на Европейския съюз и на чл. 14.2 от Протокол (№ 4) за Устава на ЕСЦБ и на ЕЦБ, национално законодателство, което задължава в определен срок от заемане да длъжността управител на НЦБ, в качеството си на лице заемащо публична длъжност по смисъла на националното законодателство, да предприеме действия по преустановяване на своето участие като съдружник в капиталово търговско дружество и участието си в управителни органи на юридически лица с нестопанска цел?
7. Допуска ли разпоредбата на чл. 14.2 от Протокол (№ 4) за Устава на ЕСЦБ и на ЕЦБ, тълкуване, което третира управител на НЦБ, който е отстранил извън законоустановен срок несъвместимост със заеманата длъжност, като лице, което не отговаря на изискванията, които са необходими за изпълнението на неговите задължения?
8. Допускат ли разпоредбата на чл. 131 от Договора за функционирането на Европейския съюз и разпоредбите на чл. 7 и чл. 14.2 от Протокол (№ 4) за Устава на ЕСЦБ и на ЕЦБ, национално законодателство, което позволява на органа, натоварен да установява основанието за освобождаване, за целите и в рамките на това специфично производството да преценява виновното извършване на сериозно нарушение по смисъла на чл. 14, параграф 2 от Устава на Европейската система на централните банки и на Европейската централна банка?
Върховният административен съд спира производството по административно дело № 7373/2024 г. до произнасянето на СЕС. Определението не подлежи на обжалване.
Водещи
-
Откриха проект за рециклиране на строителни отпадъци в Кремиковци
Умните общества не си замърсяват околната среда, заяви вицепремиерът Томислав Дончев
03.05 | 18:00
-
България триумфира в отборната надпревара при девойките на Еврокупата по художествена гимнастика
Грациите ни спечелиха златото в Баку
03.05 | 17:40
-
Какъв ще е м. май за всеки според личния му месец?
Времето е подходящо за шопинг на джаджи и домашни ел. уреди, сочи месечната прогноза на топ...
03.05 | 17:20
-
България и Гърция подписаха съвместната декларация за водите на Арда
Това съобщиха днес от гръцкото външно министерство, родното МВнР още не е потвърдило
03.05 | 17:00
Най-четени
-
България и Гърция подписаха съвместната декларация за водите на Арда
Това съобщиха днес от гръцкото външно министерство, родното МВнР още не е потвърдило
03.05 | 17:00
-
Антон Хекимян: Сицилианска е драмата между Терзиев и Спаси София
Борис Бонев е като латерна, с Терзиев говорят само за пари и постове, издаде той
03.05 | 13:00
-
Гришо си призна, че е с ново гадже (СНИМКИ)
03.05 | 13:40
-
Шок цени: От 50 до 300 лева за килограм череши!
Ако изобщо има някакви череши на пазара, ще бъдат скъпи, защото неочакваните студове унищожиха...
03.05 | 14:00