Пясъчник, в който да си „играеш“ на Бог (Видео) 15.05 | 11:23

Пясъчник с добавена реалност позволява да „издигаме“ планини и „пресушаваме“ морета с детска кофичка и лопатка

От Георги Георгиев

Повечето от учениците в някакъв момент учат в часовете по география за нивата на подпочвените води. Този естествен природен процес може нагледно да се възпроизведе в направен от глина/пясък умален макет на земната повърхност, в който се излива определено количество вода.

За да подобрят разбирането ни за взаимодействието на природните стихии, учени от калифорнийския университет Дейвис са взели модела на обикновения пясъчник и са го развили до непостигани до момента висини, включвайки към него съвременните технологии за добавена реалност (augmented reality).

В резултат те създали малък пясъчник, върху който система от прожектори създава реалистична илюзия за триизмерна топографска карта, оцветена в различни цветове в зависимост от "надморската височина". Върху пясъчника може да се "излее" виртуална вода, която да "тече" по начин, по който би го направила и върху истинската земна повърхност.

Несъмнено това, което би се харесало и на деца и на възрастни в случая е, че те могат с кофичка и лопатка в реално време да "променят" радикално пейзажа, създавайки планини, долини, езера и реки, в която водата да тече.

Съответните цветове в пясъчника-карта са избрани така, че да съответстват на цветовете от триизмерните топографски карти – колкото по-високо е дадено възвишение, толкова цветът му е по-тъмен и обратно. Ако решим да изкопаем дупка в пясъчника от едно ниво нататък тя ще започне започва да се "пълни" с виртуална подпочвнена вода – точно, както би се случило, ако изкопаем реална дупка.

Освен да вдига планини и да прокарва реки, играещият в пясъка може и да "носи" дъжд, като разпери дланите си и ги постави над пясъчника. Под тях започват да се "излива" воден порой, които ще изпълни всички по-ниски части на пясъка, следвайки законите на гравитацията. След това по голямата част от водата ще "попие", оставяйки малки локви само по най-ниските места.

Системата, която работи с помощта на дигитален прожектор, 3D камера на Kinect, и софтуер за симулация, е създадена от учените по проект, който ще служи за обучение на ученици в САЩ.

Водещи

Най-четени