Разходка с "8 лесни стъпки" в съвременното изкуство 24.06 | 14:46

За проекта разказват авторите

От Таня Георгиева

Съвременното изкуство не е заложено в учебните програми, дори и в художествените академии и училища. Но пък осем уъркшопа могат да разкажат на децата за различните видове съвременно изкуство.

Проектът се казва "Осем лесни стъпки" и се осъществява от Центъра за неформално образование и културна дейност "Алос" и сдружение "Изкуство в действие". 

Заниманията са ръководени от изявени артисти в съответните области, преподаватели в Софийския университет "Св. Климент Охридски" и Националната художествена академия. Водещи на отделните уъркшопи са Добрин Атанасов, Любен Кулелиев, Лиляна Дворянова, Рене Беекман, Албена Баева, Орлин Дворянов.

Колегите от Север.бг разговаряха с директора на НГПИ "Тревненска школа" Орфей Миндов и преподавателят по съвременни изкуства в СУ "Св. Климент Охридски" Добрин Атанасов, който също е завършил тревненското училище. Те разказаха малко повече за интересната идея.

Г-н Миндов, какво е "8 лесни стъпки"?

- "8 лесни стъпки" е проект, който правим заедно с няколко приятели. Това са онези неща, които живеят и съществуват около нас, начинът, по който се изразяват съвременните художници на различните биеналета. Идеята ни е под формата на уъркшоп да бъдат представени различните видове съвременни изкуства.

Лесно ли се учат тези "8 стъпки"?

- За съжаление съвременното изкуство го няма в нашите учебни планове и програми, дори в художествените училища. На една от срещите на директорите в Министерството на културата поставих въпроса то да влезе в програмите, но се оказа, че всички или нямаха подготовка за това мое предложение, или изказаха тези, че съвременните форми на изкуство са труднодостъпни за децата и ще ги объркаме.

Уплашиха се от предложението Ви?

- Да. Аз се амбицирах да направя тези 8 лесни стъпки под формата на уъркшопи, за да покажем на тези хора, че реагирането на децата на съвременното или кинетично изкуство, което трябва да се конструира в среда, не е чак толкова сложно, което да ги затрудни и те да не реагират.

Г-н Атанасов, разкажете малко повече за проекта.

- Проектът тръгна почти случайно. Миналата есен организирахме в Трявна три уъркшопа, които бяха свързани с докторската дисертация на мой колега. Резултатите ни зарадваха и решихме да разширим проекта.

Фондация "Америка за България" осигури финансирането за изграждането на цялостна програма с методическа система. В различните етапи партньори са сдружение "Изкуство в действие", Национален дарителски фонд "13 века България", Национална гимназия за приложни изкуства "Тревненска школа" и Национална гимназия за приложни изкуства "Проф. Венко Колев".

Главната цел на проекта е да подпомогне художественото образование в България, като компенсира празнотите в информационен, теоретичен и практически план, които образователните институции не са в състояние да запълнят.

На какво залагате в работата?

- Залагам на неща, които могат да се намерят в ежедневието - чували за боклук, чорапогащи, хартия, тел... Самите ученици започват да се интересуват, но проблемът е образователен. Оказва се, че никъде в средното образование няма информация за този вид изкуство. В един момент знаеш какво е ставало в 17 в., а не знаеш нищо за съвремието си.

Оказва се, че 99% от завършилите художествено образование нямат никаква представа за съвременните художници. Разбира се, информация може да се намери в интернет, но това е безкрайно нещо и трябва да имаш насока, в която да търсиш.

Водещи