46% от европейците са доволни от ж.п. транспорта 24.09 | 16:19

65% биха искали да си купуват билети онлайн, чрез смартфони или в самия влак

От Ралица Стоянова

По-малко от половината европейци са доволни от железопътните си системи (46%), макар удовлетворението да е нараснало в сравнение с 1997 г., когато е били 41%, сочи проучване на Евробарометър.

Нивото на удовлетвореност варира от 67% във Финландия до 18% в България. Като цяло, то е доста ниско в държавите членки от централна и източна Европа (Чехия, Унгария, Словения, Словакия, Полша, Румъния, България и Гърция).

71% от гражданите на ЕС подкрепят отварянето на своите национални и регионални железопътни мрежи за конкуренция. Общо подкрепата надхвърля 60% във всички държави членки, освен Холандия и Люксембург. 78% от гражданите смятат, че засилената конкуренция ще бъде от полза за пътниците.

Според повечето европейски граждани отварянето на този пазар за конкуренция ще окаже положително въздействие върху цените на билетите (72% от анкетираните), качеството на обслужване на пътниците във влаковете (71%), удобството и чистотата във вагоните (70%), честотата на влаковете (68%), точността (66%), начина на управление на железопътните дружества (63%) и броя на обслужваните спирки или маршрути (62%).

Огромното мнозинство от европейците очаква засилената конкуренция на железопътния пазар да се отрази положително на отделните заинтересовани страни, като например пътниците (78%), частните железопътни оператори (68%) и служителите на железопътните дружества (55%).

70% от гражданите на ЕС биха искали конкуренцията да доведе и до предлагането на железопътни услуги "без екстри", подобно на нискотарифните авиокомпании, а 43% желаят предлагането на луксозни услуги (осигуряване на храна, филми, вестници и др.) Освен това, почти две трети (65%) от европейците биха желали да имат повече различни възможности за закупуване на билети (напр. онлайн, чрез смартфони или в самия влак). 

Водещи

Най-четени