Берлин бори мръсния въздух с ниска скорост на автомобилите 13.02 | 14:59
Експерименталните 30 км/ч, въведени през 2018 г., вече са практика в германската столица

Берлин е един от първите големи европейски градове, въвели ограничение на скоростта за автомобили от 30 км/час. Експериментът, започнал през 2018 г., вече е установено правило, пише "Дойче веле”, предаде БГНЕС.
Дори и извън пиковите часове движението в центъра на Берлин наподобява филм на забавен кадър. Дори по широките многолентови магистрали колите пъплят едва-едва.
Естествено, в началото шофьорите не бяха очаровани от нововъведението на градските власти. Сега обаче започват да свикват с умерената скорост от 30 километра в час.
Берлин с населението си от 3,7 милиона души е най големия град в Германия. Всяка година тук пристигат по още 20 000 човека заедно с автомобилите си. За да бъде предотвратен транспортен колапс и да се намали шумът и замърсяването на въздуха, общинската управа взе нетрадиционни мерки, едната от които е ограничаването на скоростта на много места в града до 30 километра в час.
Берлин е един от германските градове, чиято средногодишна норма на съдържание азотен диоксид във въздуха надхвърля установената от ЕС норма от 40 микрограма за кубически метър. Според експерти по околната среда, повишеното замърсяване на въздуха вреди на човешкото здраве и може да предизвика астма.
Въведеният експеримент с ограничаването на скоростта е дал добри резултати – съдържанието на азотен диоксид е намаляло с 4 %, а на места е отчетен спад от 11 %.
Разбира се, само ограничаването на скоростта не е достатъчно. За постигнатите резултати роля са изиграли обновяването на автопарка и снабдяването на градските автобуси със специални катализатори.
Азотният диоксид е в най-голяма концентрация при отработените газове на старите дизелови двигатели. Затова в Берлин са се погрижили да забранят преминаването по определени улици на дизелови автомобили с еко-стандарт от Евро 1 до Евро 5.
Първият град в света, решил да ограничи драстично скоростта на движение по улиците си, е Букстехуде, югозападно от Хамбург.
В началото на 80-те години на миналия век близо до центъра на града е построен нов микрорайон с многоетажни блокове. Рязко повишената интензивност на пътното движение принудила през 1983 г.местните власти да въведат за някои улици ограничение на скоростта от 30 километра в час. Някои от пътните участъци дори били стеснени с помощта на бетонни кашпи с цветя.
Шофьорите не свикват лесно с ограничението на скоростта, но за това пък има различни начини да им се помогне – не само посредством глоби. Според експерти по планиране на транспортния поток, трябва достатъчно начесто да бъдат поставени знаци с допълнителни уточнения "деца”, "училище”, "пешеходна пътека”, "ограничаване на шума” или "запазване на въздуха чист”, както е в момента в Берлин.
Наблюденията показват, че след няколко месеца водачите свикват с ограниченията и скоростта на движение намалява.
Водещи
-
Високи температури и риск от градушки
24.07 | 08:00
-
Пети протест във Варна в подкрепа на кмета Благомир Коцев
Събралите се издигнаха плакати "Свобода за Благо", "Днес е Благо, утре си ти", "Защо пускате...
23.07 | 21:01
-
Вот на недоверие - най-рано през септември
От ПП-ДБ ще търсят ясна тема и широка подкрепа, за да не се окаже, че вотът само засилва...
23.07 | 21:00
-
Ново проучване: Пандемията е ускорила стареенето на мозъците ни
Хора, които не са боледували от COVID-19, също са засегнати
23.07 | 20:45
Най-четени
-
Високи температури и риск от градушки
24.07 | 08:00
-
11-месечно бебе почина след поставена ваксина в УМБАЛ - Бургас
Родителите са поискали да бъде извършена аутопсия, която да покаже точните причини за смъртта...
23.07 | 13:30
-
Опасни бактерии дебнат летовниците в Черно море
В САЩ например около 1 на 5 заразени умира в рамките на два дни.
23.07 | 11:59
-
България иска заем до 3 млрд. евро за укрепване на евроотбраната
Исканата финансова помощ е с минимален праг в размер на 2 745 700 000 евро и максимален праг...
23.07 | 15:10