Блокираният Суецки канал „държи“ стоки за $10 млрд. 26.03 | 18:28
Операцията по освобождаването на заседналия контейнеровоз може да отнеме седмици
Заседналият мега контейнеровоз в Суецкия канал блокира стоки на стойност близо 10 милиарда долара на ден или 400 милиона на час, предаде БНТ. Въпреки всички усилия за деблокиране на ключовата водна артерия през която минават 12% от световната търговия, операцията може да отнеме седмици.
Наета е компанията, участвала при случаите със заседналия пътнически лайнер "Коста Конкордия" и потъналата подводница "Курск". От двете страни на канала са се образували огромни опашки от чакащи кораби. Кризисната ситуация сериозно застрашава снабдителните вериги.
Контейнеровозът "Евър Гивън" е заседнал здраво и освобождаването му е много по-сложно и продължително, отколкото се очакваше. Корабът с водоизвестимост 200 хиляди тона може да носи 20 хиляди контейнера и е сред най-големите в света. Управата на Суецкия канал прави всичко по силите си да освободи гиганта с влекачи и тежка земекопна техника. Общо 160 кораба, включително за насипни товари и танкери, чакат на опашка от двете страни на канала, който разделя Африка от Близкия изток и Азия.
Освен петрол, по море пътуват дрехи, мебели, компоненти за производства и авточасти. Това създава допълнителен риск за нарушаване на снабдителните вериги, вече пострадали от пандемията от COVID-19.
"Много скоро в Европа ще видите покачване на цените на горивата. Освен това има стоки, ще се забави електронната търговия. Но най-важно е производството. Ако правите коли в Германия и чакате авточасти от Азия, сега разполагате само с това, което е на склад, но то ще свърши. Може да се стигне до затваряне на заводи", заяви експертът Сал Марколиано.
Корабни компании започват да пренасочват съдовете си през Южния рог на Африка - Нос Добра надежда.
"Това са 4 хиляди мили пътуване или 12 до 14 дни. Внезапно пристанищата са празни, а после ще се изсипят кораби, които трябва да се разтоварват", допълни Сал Марколиано.
Някои компании обмислят транспорт по въздух или с влак на продукти с по-висока стойност.
Водещи
-
ЦИК опроверга "Сиела Норма"
Не е вярно, че хартията за машинно гласуване не съответства на изискванията, заявиха от...
19.09 | 21:00
-
Драгомир Стойнев: БЕХ е трън в очите на ЕК
За да върнем избирателите, трябва да има дебати по политики, смята той
19.09 | 20:45
-
Божилов за пейджърите в Ливан: Етикетът, че България има участие, е риск за националната ни сигурност
Унгария каза, че дружество, което е базирано в София, е продало избухналите пейджъри на бойци...
19.09 | 20:30
-
„Опитах се да вдъхна надежда“: Елена Йончева се срещна с двамата българи в Йемен
Те са при хутите от миналата година
19.09 | 20:15
Най-четени
-
Парламентът прекрати пълномощията на Екатерина Захариева
За освобождаването ѝ гласуваха 184 депутати, петима бяха „против“ и трима се въздържаха.
19.09 | 09:45
-
"Възраждане": Б комплекс тресе РСМ!?
Костадинов показа една снимка, която я няма в македонските медии. На нея той попита дали има...
19.09 | 10:15
-
Борисов направи коментар по актуални теми
Явно с тези хора приятелски срещи, дори свързани с опера, не трябва да се правят
19.09 | 09:59
-
Дацов: Вече сме в позиция да минимизираме загубите от неусвояването на средства по ПВУ
По думите му ЕК и хората, които вземат решения, гледат много несериозно на България
19.09 | 19:30