ЕК откри наказателна процедура срещу България заради споразумение с Русия 06.04 | 15:31
Брюксел визира договорки за въздухоплаването
Европейската комисия (ЕК) откри днес процедури за нарушение срещу България и Чехия във връзка с техните двустранни споразумения за въздухоплавателни услуги с Русия. Брюксел е изпратил искания за информация под формата на официални уведомителни писма.
Опасенията на Комисията са, че е възможно споразуменията да възпрепятстват еднаквото третиране на европейските авиокомпании и да затруднят конкуренцията между тях. Както и да дадат основание за въвеждането на такси за прелитане над Сибир, които биха били незаконни съгласно антитръстовите правила на ЕС.
През последните месеци подобни официални уведомителни писмаполучиха още 23 държави-членки. Фактът, че авиокомпании от Европейския съюз трябва да плащат при прелитане над Сибир на път за дестинации в Азия може не само да оскъпи полетите, но и да доведе до нелоялна конкуренция между авиокомпаниите от ЕС и тези извън него.
Позицията на Европейската комисия е, че споразуменията за въздушен транспорт трябва да гарантират равнопоставеност между всички авиокомпании от ЕС и спазване на антитръстовите правила. В противен случай може да се окаже, че някои авиокомпании от ЕС са поставени в по-неизгодна позиция от своите преки конкуренти или че са принудени да плащат неоснователни допълнителни такси, в резултат на което цените на самолетните билети за потребителите биха се повишили.
Процедурата за нарушение разглежда два основни въпроса:
Свобода на установяване
Двустранните споразумения за въздухоплавателни услуги между отделна държава-членка и трета държава трябва да включват така наречената "клауза за назначаване на ЕС", според която разпоредбите се прилагат еднакво за всички авиокомпании от ЕС, а не само за тези от въпросната държава-членка.
Тя е съществена част от създадения в началото на 90-те години единен европейски пазар на въздушни превози и гарантира, че за авиокомпаниите важат еднакви правила навсякъде в ЕС. Изискването за "клауза за назначаване на ЕС" бе потвърдено от решението "Открито небе" на Съда от 2002 г.
Съдът постанови, че разпоредби, съгласно които само граждани на дадена държава-членка могат да се ползват от предимствата на споразумения за въздухоплавателни услуги, представляват нарушение на правилата на ЕС относно свободата на установяване (понастоящем формулирани в член 49 от Договора за функционирането на ЕС).
Повечето споразумения с трети държави вече са приведени в съответствие с решението на Съда. Русия е една от малкото държави в света, която не приема да третира по еднакъв начин всички превозвачи от ЕС и не е съгласна условията в двустранните споразумения да включват "клауза за назначаване на ЕС" и да важат за всички. Това поражда сериозни практически проблеми, като застрашава например правата за превоз на авиокомпании, закупени от превозвач от друга държава-членка на ЕС.
Такси за прелитане над Сибир
Определени авиокомпании от ЕС са задължени да плащат такси за прелитане над Сибир по маршрутите си към редица дестинации в Азия.
Само през 2008 г. въпросните европейски превозвачи са заплатили такси в размер на около 420 милиона щатски долара, като по-голямата част от тази сума е платена директно на руската авиокомпания "Аерофлот". Комисията изразява опасение, че това е в нарушение на антитръстовото законодателство на ЕС, съгласно което авиокомпаниите не трябва да бъдат принуждавани да сключват търговски споразумения с преките си конкуренти.
Тя също така е разтревожена от факта, че това положение противоречи на международното право (Чикагската конвенция). Двустранните споразумения налагат и различни условия на авиокомпаниите от ЕС в зависимост от държавата на установяване, което допълнително нарушава конкуренцията. В резултат на това може да се наложи пътниците да плащат по-високи цени за самолетни билети, отколкото в момента.
Какви ще бъдат следващите стъпки на Брюксел?
Държавите-членки разполагат с два месеца, за да отговорят на официалните уведомителни писма. Ако отговорите им бъдат сметнати за незадоволителни, Комисията ще изпрати мотивирано становище с искане те да променят своите двустранни споразумения за въздухоплавателни услуги с Русия.
През октомври 2010 г. бяха изпратени официални уведомителни писма до Австрия, Германия, Финландия и Франция, през януари 2011 г. — до Белгия, Дания, Италия, Люксембург, Холандия, Великобритания и Швеция, през февруари 2011 г. — до Ирландия, Испания, Кипър, Полша, Португалия и Словакия, а през март 2011 г. — до Гърция, Естония, Литва, Малта, Словения и Унгария.
В момента Комисията извършва проверка, която ще установи дали двустранните споразумения за въздухоплавателни услуги между останалите две държави-членки и Русия са съобразени с правото на ЕС.
Водещи
-
Явор Дачков: Добро решение на bTV, Цънцарова е партиен журналист на ПП–ДБ
След бурните реакции и подкрепа към журналиста Мария Цънцарова около евентуално нейно...
19.12 | 18:00
-
София пуска "зелен билет" за 1 лев заради мръсния въздух
Мярката влиза в сила за три дни, призовават гражданите да оставят автомобилите си
19.12 | 17:40
-
На директора на 138-о училище му прилоша в съдебната зала
Заседанието започна със закъснение
19.12 | 17:20
-
България се прощава с олимпийския шампион Боян Радев на 22 декември
Боян Радев е обявен за дарител номер 1 на Националния исторически музей, в който има специална...
19.12 | 16:33
Най-четени
-
Идеален фалшификат няма – ето как да разпознаете фалшиво евро в България
От МВР подчертават, че идеален фалшификат не съществува – винаги може да бъде открит елемент,...
19.12 | 10:15
-
Безплатно паркиране в София за празниците – ето кога
Зоните за почасово платено паркиране няма да работят в следните периоди:
19.12 | 14:30
-
Над 55% от българите подкрепят Европейския съюз
Изследването е проведено в периода от 14 до 24 ноември 2025 година сред 1004 пълнолетни...
19.12 | 15:30