Каква е вероятността пилот да заспи по време на полет? 09.04 | 12:17

Според самите пилоти рискът това да се случи никак не е малък

От Ивета Бебова

Преди три месеца двама британски пилоти заспали по време на полет, но нито летището, което е трябвало да ги посрещне, нито контролният център са били информирани.

Инцидентът, за който се разбра съвсем наскоро, от известно време се обсъжда широко в британските медии, които за пореден път се фокусираха върху проблема с умората по време на дългите полети.

От пилотската асоциация в страната BALPA изказват опасения, че проблемът може значително да се задълбочи, след предложението на ЕС броят на летателните часове за един пилот да се вдигне от 900 до 1000 за 12 месеца, пише Telegraph.

Проучване, проведено от BALPA и Лондонския кралски колеж, установило, че един от всеки петима пилоти страда от преумора.

От 492 пилоти, участвали в анкетата, 45% заявили, че страдат от "значителна умора", а един от всеки петима признал, че умората влияе върху пилотските му умения.

Съвременните самолети разполагат с автопилот, който се включва незабавно и следва предопределения път. Но въпреки това екипажът трябва да наблюдава полета и да може веднага да се намеси при нужда.

Пилот, пожелал да запази анонимност, е заявил пред BBC, че и той, и колегата му са заспивали по време на полет. И двамата били спали изключително кратко и били уморени, тогава вторият пилот взел определената му почивка и заспал, но не след дълго и другият пилот се унесъл.

"Когато се събудих, изпитах огромен прилив на адреналин. Първото нещо, което трябва да направиш, е да провериш височината и скоростта, всички датчици."

"Най-лошият вариант е автопилотът да се изключил и самолетът да започне да губи височина, а това може да е много опасно, особено ако сте на пътя на насрещно движещ се самолет", допълва пилотът.

"Сега има алармени системи, които веднага ти посочват такива промени във височината, но те не са много шумни и лесно може да не ги чуеш, когато спиш. Сигурен съм, че не е нужно да ви казвам какви биха били последствията от това."

В момента ЕС опитва да стандартизира леталните часове в цяла Европа.

Но пилотите, от своя страна, обвиняват ЕС, че поставя твърде голямо напрежение върху авиокомпаниите, които се опитват да намаляват своите разходи.

През 2009 г. Европейската агенция по безопасността на полетите беше обвинена, че не е предприела никакви мерки, след като било установено, че 14-часовите смени са твърди изтощителни.

Според BALPA пилотите, които летят из Европа, трябва да имат до три полета на ден. Но истинският проблем е с пилотите, които летят на дълги разстояния и не успяват да си наспиват.

"Умората при пилотите е световен проблем в момента", заяви говорителят на BALPA Джим Макулсън. "Умората е причина за между 15% и 20% от катастрофите. Невероятно е, че ЕС иска да увеличи летателните часове."

Водещи

Най-четени