Никарагуа планира да строи аналог на Панамския канал 08.06 | 07:32

Подготовката на проекта струва 350 милиона долара, а строителството - 30 млрд. долара

От Виолета Малинкова

Никарагуа планира да построи аналог на Панамския канал. Предложението за строеж е направено от президента на страната - Даниел Ортега. В момента се водят преговорите с пряко заинтересованите от темата страни, а именно: Китай, Япония, Южна Корея, Русия, Венецуела и Бразилия, съобщи AFP.

По думите на Еден Пастрора – директор на проекта, новият канал се планира да бъде по-широк и по-дълбок от Панамския, който към днешна дата е единственият пряк път между Атлантическия и Тихия океан.

В момента се разглеждат 6 варианта за строеж на новия канал, включително и през река Сан Хуан и езерото Никарагуа. Работата по подготовката на проекта ще струва 350 милиона долара, а цената на строителството му се оценява на 30 млрд. долара.

Строителството на канала ще се осъществява от смесено предприятие, в което държавното участие ще възлиза на 51%, а за останалите 49% ще се емитират акции.

Идеята за свързване на Атлантическия и Тихия океан през Никарагуа датира от векове, но е изпреварена от изграждането на 82-километровият Панамски канал. В последните няколко години тя беше възобновена с цел подпомагане развитието на страната, която е втората най-бедна държава в Новия свят след Хаити.

В момента се правят сериозни реконструкции и на самия Панамски канал. В рамките на проект, на обща стойност от 5,25 милиарда долара, се планира разширяване на канала, благодарение на което през него ще са в състояние да преминат и най-големите съвременни кораби. Възстановяването на Панамския канал ще бъде завършено до 2014 г.

Само за фискалната 2010-2011 година Панамският канал е донесъл на Панама 6,6 млрд. приходи. Предвид важността на транспортните връзки в региона и световната тенденция към изместване на търговията към Азиатско-тихоокеанския регион, напълно разбираемо е, че Китай и другите азиатски страни се стремят да изглаждане на резервен пряк път между Атлантическия и Тихия океан.

Водещи

Най-четени