След митата на Тръмп: С какви козове разполага Европа в търговската война? 05.04 | 12:40

"Жалката", както американският вицепрезидент Джей Ди Ванс определи Европа, се подготвя за сблъсък

От iNews

"Жалката", както американският вицепрезидент Джей Ди Ванс определи Европа, се подготвя за сблъсък. Доналд Тръмп първи натисна спусъка в новата световна търговска война и докато преди обявяването на 2 април на списъка с митата Европейската комисия имаше колебание как да подходи към Вашингтон, сега подготовката на контрамерките е в ход. Разбира се, това се случва в типичния за Брюксел подход на изчакване и с надеждата, че не всичко е изгубено на масата за преговори. 

Европа държи малко козове, но един от тях е технологичният сектор на услугите, голяма част от който носи печалби на близките до Тръмп американски милиардери. Вече има идеи и как да бъдат оформени контрамитата, като очакванията са ударът да е насочен във важни за Републиканската партия щати, където ще е най-болезнено за нея - по подобие на списъка на Лондон, който с красивия британски хумор и добър анализ не пропусна да сложи стикове за любимия на Тръмп голф. 

В Деня на освобождението, по думите на американския президент, никой не празнуваше освен самия него и антуража му.

Германското дружество за външна политика организира среща с журналисти още на следващата сутрин. Марта Младенова я проследи. Тя представя вижданията по въпроса на Кристоф Зееман от Министерството на външните работи в Берлин и Клаудия Шмукер, която ръководи Центъра за геоикономика, геополитика и технологии в дружеството за външна политика:

"Денят на освобождението" всъщност е Денят на разрива - това е определението, което бих му дала от европейска гледна точка. Търговската политика на Тръмп "Америка на първо място" използва големия американски пазар като оръдие за постигане на различни геоикономически и геополитически цели и намерения в сферата на сигурността, които са в интерес само и единствено на Съединените щати", констатира Клаудия Шмукер на брифинг рано сутринта на 3 април след безсънната нощ, последвала обявяването на "невероятните" и "красиви" мита, с които Тръмп прати в историята международната система за свободна търговия.

"Митата бяха представени с реторика, изобилстваща от думи за прекрасното и красивото, защото са оръжието, избрано от самия Тръмп. Министърът на финансите Скот Бесънт казва, че митата са наложени по различни причини - борба с насрещни мита и други търговски бариери, но и за да се стигне до нови търговски преговори. Освен това митата ще се използват главно като източник на приходи, с които да се компенсират готвените от Тръмп данъчни облекчения. Бих добавила и четвърти мотив - подкрепа на американските производители. 

Администрацията на Тръмп е в състояние да наложи бързи и прости за прилагане мита от съображения за националната сигурност срещу всички, включително страни по споразумения за свободна търговия, като Канада и Мексико, и Европейския съюз, който иначе се смята за партньор и съюзник на Съединените щати". 

Според Клаудия Шмукер е необходимо да се разбере как се е стигнало до конкретните ставки на митата. 

"Реципрочните мита са изчислени по някакъв доста сложен начин. Наистина не виждам някаква убедителна логика. Базовата ставка е 10 процента. А реципрочната за Европейския съюз е два пъти по-висока - 20 процента. 

Това е поразително, защото всъщност нямаме значим дефицит по текущата сметка със Съединените щати. Ако добавим услугите, тя е почти балансирана. А по размерите на митата сме почти равни. Така че едва ли тези 20 процента са оправдани. За да наложи тези мита, Тръмп за пореден път използва предвидени в американските закони мерки за извънредни ситуации. Но остави твърде малко време - до 9 април - за преговори, към каквито Европейският съюз ще се стреми преди да предприеме контрамерки".  

Голяма част от митата са замислени така, че да ударят най-силните икономически сектори в Европейския съюз, убедена е Шмукер.

"В допълнение към реципрочните мита има и специфични за определени сектори ставки, с които се цели да бъде защитено американското производство. Тези мита, доколкото разбирам, не подлежат на преговори. Те засягат т.нар. пет големи сектора. Първият е стоманодобивът. 25-те процента върху стоманата и алуминия важат за всички - дори за Европейския съюз няма изключение. 

Вторият сектор е на автомобилите и авточастите. Тръмп обяви тези мита на 26 март и те влязоха в сила тази седмица. Останалите три сектора са фармацевтиката, която се очаква да бъде ударена в края на април, дървеният материал - също тогава - и полупроводниците".

Кристоф Зееман, който оглавява отдела за геоикономика и търговия в Министерството на външните работи на Германия, смята, че Европейският съюз ще трябва да прояви твърдост и постоянство, за да реши проблема.

"Не виждам как би могло да се излезе бързо от тази ситуация. Това ще се проточи с месеци, може би дори повече. Трябва да поемем дълбоко въздух и да се въоръжим с търпение. 

Митата за автомобилите вече са в сила. И според мен, от тях се вижда първо как никой няма да спечели, а всички ще загубят. Това е тежък удар за световната търговска система. 

И поразява всички. Развиващите се и нововъзникващите пазари са особено засегнати от доста високите ставки, които бяха наложени. Като цяло - икономическото развитие ще пострада сериозно. По заетостта може би ще си проличи най-скоро. А спиралата от протекционистки мерки и контрамерки ще доведе до геоикономическа фрагментация". 

Клаудия Шмукeр открива подкрепа на тезата на Кристоф Зееман в митата, насочени към най-близките до Съединените щати държави. 

"Търговската политика на Тръмп е формално оправдана и с решаването на политически въпроси и проблеми със сигурността. Канада и Мексико са първите страни, които бяха засегнати по този начин. Още на 1 февруари (по-малко от две седмици след встъпването си в длъжност) Тръмп обяви 25-процентни мита за Канада и Мексико под претекст, че не се стараят в ограничаването на нелегалната миграция и трафика на фентанил към Съединените щати. Затова той се позова на закони от времето на Студената война. В случая с Канада тези мита нямат никаква реална основа. 

 

Преизбирането на Доналд Тръмп за президент на Съединените щати е вододелен момент в световната търговия. Откакто се завърна в Белия дом, той пренебрегва или дори активно подкопава установените правила в глобален мащаб. Тръмп иска да реорганизира световния търговски ред според американските интереси, което ще доведе до огромни сътресения в трансатлантическата търговия".

Кристоф Зееман допуска, че всички мита подлежат на преговори. 

"От опита си с първата администрация на Тръмп, зная, че много неща подлежат на преговори, дори и да не изглеждат такива. Така че тепърва ще видим дали ще можем да се заемем със секторните мита. 

Ще продължим да подкрепяме действията на Еврокомисията и същевременно да поддържаме двустранен контакт със Съединените щати в опит да се договорим. За голямо търговско споразумение в момента не виждам перспектива. По-вероятно е да постигнем нещо за най-засегнатите сектори на икономиката. Но до няколко дни ще трябва вече да е ясна стратегията на Европейския съюз по въпроса. 

Трябва да се фокусираме върху това, което можем да направим. А то е укрепване на единния пазар, и то не само на думи, а с реални действия. Просто трябва да си напишем домашното". 

Според Зееман трябва да се комуникира със засегнатите от високите мита в Съединените щати, защото ударът върху американските потребители ще е много силен.

"Трябва да им покажем, че сме важни за тях - че за всички ни е болезнено, когато трансатлантическите връзки са под напрежение. Така направихме по време на първата администрация на Тръмп. Тогава Германия организира специална кампания в Съединените щати, за мото на която избрахме две думи - една на немски и една на английски език - "WunderbarTogether". Не зная дали пак ще има нещо такова, но несъмнено трябва да ангажираме гражданското общество в Америка, научната общност, бизнеса". 

 И в същото време да търсим по-силно партньорство с вече утвърдени търговски партньори в Америка, както и да разширим връзките на Европа с държави, с които досега не сме имали силно икономическо сътрудничество. 

 

Водещи

Най-четени