София, Варшава и др. в Източна Европа ще завеждат дело срещу пакета „Мобилност“ 31.01 | 16:30
Основната им цел е премахването на 8-седмичния лимит за престой на ТИР в друга държава
Полша, България и други източноевропейски членки на ЕС обмислят да заведат дело срещу новите транспортни правила, известни като пакет "Мобилност", които ще принудят техните ТИР-ове да се връщат у дома на всеки 8 седмици – промяна, за която заявяват, че ще нанесе щети на компаниите им, заявяват дипломати, цитирани от Ройтерс, предаде БНР.
По-богатите страни членки, включително Франция и Холандия, настояват за реформата и спорът раздели по линия изток-запад блока, който и без това понесе щети заради Брекзит.
По-бедните страни от източния фланг на ЕС искат да се облагодетелстват от предлагането на по-евтини услуги, за да разширят своите икономики и да наваксат с растежа след десетилетия зад Желязната завеса.
Техните камиони и шофьори пътуват в ЕС, а Франция и други страни се притесняват, че тази практика ощетява собствените им шофьори.
Мнозинството страни от ЕС се споразумяха миналия декември да реформират транспортния сектор на общността, включително да дадат задължат шофьорите, работещи в чужбина, да се връщат у дома на всеки три или четири седмици. Заложено е и седмичната почивка от поне 45 часа да се прекарва извън превозното средство, но не на паркинг, като работодателите трябва да плащат за настаняването.
Новите правила ще принудят международните ТИР-ове да се връщат в страната на компанията си на всеки осем седмици в стъпка, която има за цел борба с практиката да се регистрират фирми в държави с по-ниски данъци, без да оперират реално там.
Но България, Румъния, Полша, Унгария, Латвия, Литва, Естония, Малта и Кипър са против тези реформи, заявяват дипломатически източници.
Тези страни искат промени в новите правила, които се очаква да бъдат дискутирани от Европарламента идните месеци.
"Група страни искат да видят промени в 8-седмичното правило. Ще видим докъде ще стигнат разговорите, нещата може да стигнат до съдилища", заяви високопоставен евродипломат пред Ройтерс тази седмица.
"Това ощетява сериозно нашите компании. Ако нямаме друг избор, ще подадем съдебен иск в Европейския съд", заяви втори дипломат от въпросните страни.
Според източноевропейците връщането на празни камиони носи икономически вреди и оставя сериозен въглероден отпечатък в момент, в който блокът се стреми да ограничи вредните емисии с цел борба с климатичните промени.
Западът, от друга страна, вижда в настоящите практики в транспортния сектор социален дъмпинг – практиката на прехвърляне на операции в страни с по-ниски данъци, заплати или по-слаби права на работниците.
Водещи
-
Желязков: Оттегленият бюджет беше възможен за мнозинството, настоящият - приемлив за социалните партньори
Имаме своята вина, защото търсихме подкрепата на мнозинството, а не на синдикатите и...
08.12 | 13:20
-
Politico: ЕС иска България да поеме гаранция от 1,2 млрд. евро по заема за Украйна
Репарационният заем ще е обезпечен със замразените руски активи, а всяка държава-членка ще...
08.12 | 13:10
-
Ще има ли сняг за Коледа
Температурите сутрин най-често ще са между 2 и 7 градуса, а следобед – от 8 до 13. В хода на...
08.12 | 12:59
Най-четени
-
“НЕ на омразата!” - членове и активисти на ДПС, в защита на демокрацията, сигурността и стабилността на България
"Това е нашият отговор на тези, които са безотговорни към бъдещето на хората, за да осъществят...
08.12 | 10:15
-
Депутатите стартират процедурата по шестия вот на недоверие срещу кабинета
Конституционна процедура
08.12 | 08:31
-
Къде може да си купите елхичка за Коледа?
Югоизточното горско предприятие пусна в продажба 800 дръвчета
08.12 | 12:00
-
Кметът на столичния „Люлин“ на спешна среща в общината заради кризата с боклука 3
Резултатите от разговорите в Столична община ще бъдат обявени по-късно днес
08.12 | 10:27