Турските ислямисти пак се заиграват с храма "Света София" 03.12 | 12:05

Ататюрк правеше музеи, а Ердоган ги превръща в джамии

От Елица Елефтерова

В момент, когато правителството на Турция е обвинено, че иска "да ислямизира" страната, турският вицепремиер Бюлент Арънч запали фитила на раздора, изразявайки пожелание бившата православна църква, превърната в музей през 1934 г., да стане отново джамия, каквато е била по времето на Османската империя. "Ние гледаме една тъжна "Света София", надявам се, че скоро ще я видим да се усмихва отново", каза Арънч преди две седмици след посещение в сградата.  

Тази кратка и дори неясна фраза, изречена от един от най-видните членове на силно религиозната Партия на справедливостта и развитието, на власт в Турция от 2002 г., не мина незабелязана. Гърция изрази съжаление от изявления, които "нараняват религиозните чувства на милиони християни".

Значимо архитектурно творение, построено през VI век, църквата, в която са били коронясвани византийските императори, е била трансформирана в джамия през XV в. след падането на Константинопол в ръцете на османците. По време на светското  управление на Мустафа Кемал тя е била превърната в музей, който днес се посещава от милиони туристи.

Малобройната православна общност на бившия Константинопол също посрещна думите на Арънч с изумление. "Някои виждат една тъжна "Света София" от повече от 500  години насам и биха искали тя да стане отново църква", отбелязва Михаил Василиадис, главен редактор на гръцкия вестник "Апогевматини", издаван в Истанбул.

Според него няма нужда да се съживява каквато и да било война на религии. Вселенският статут на музей подхожда отлично на бившата църква. "За доброто на отношенията между двете общности е за предпочитане тази сграда да остане символ на съжителството", подчертава 74-годишният Василиадис.

Младите активисти на ислямистката и националистическа Партия на великия съюз изглеждат изпълнени с решимост. "Кадастърът ни казва, че "Света София" е джамия от Свещената книга, която включва гробници, общи пространства, място за молитва и уединение и училище по теология", посочва Байрам Караджан, заместник-председател на Партията на великия съюз. "Превръщането на "Света София" в музей никога не е било прието от турския народ", изтъква той.

Това движение вече многократно изрази желание за трансформиране на историческия обект, включен в световното наследство на ЮНЕСКО, но засега без успех.
"Не разбирам защо изведнъж от нея (църквата) трябва да се направи отново джамия, след като в продължение на толкова време е останала музей, който е могъл да посреща двете религии", посочва иранецът Геларех Киазанд.

Може би заради политическите мотиви на ислямо-консервативното правителство няколко месеца преди местните избори, подозира Ахмет Куяс, доцент в университета Галатасарай в Истанбул. "Властта започна да гради определена реторика, може би за да привлече гласове по този начин, но не мисля, че това ще донесе резултат", прогнозира Куяс.

От няколко месеца премиерът Ердоган засилва решенията със силно религиозна конотация – от ограничаването на продажбата и консумацията на алкохол до разрешаването за носене на ислямски забрадки в държавните учреждения.

Две църкви в Турция наскоро бяха трансформирани в джамии. В Истанбул рушащ се манастир от V век се очаква да последва съдбата им следващата година. В Турция има 83 000 джамии, което е със 7% повече, отколкото при идването на власт на Ердоган преди 11 години.

В самия Истанбул има 3000 джамии, сред които Синята джамия. "Ние имаме вече много джамии и немалка част от тях са празни", казва шеговито Фехми Шимшек, търговец от квартала. "Кой ще пълни всички тези джамии, когато "Света София" бъде трансформирана?", се безпокои той. "И освен това туристите няма да се върнат вече", добавя той.

"При някои съществува нещо като комплекс за малоценност, някаква нужда да утвърждават исляма", отбелязва със съжаление Ахмет Куяс. "Заради това се иска "Света София" да стане джамия, това би бил още един удар върху турския лаицизъм", добавя той.

Водещи

Най-четени