Завръщане в миналото: Позорът през 2002-ра в Гран при на Австрия 10.05 | 21:55

Рубенс Баричело водеше през цялото състезание, когато от бокса на Ферари му наредиха да пропусне пред себе си Михаел Шумахер, като това решение скандализира цялото общество във Формула 1

От Даниел Любомиров

Рубенс Баричело реши да даде повече яснота около най-срамния момент в своята кариера и вероятно един от най-трагичните дни в историята на Формула 1 - Гран при на Австрия през 2002-ра година, когато Ферари наредиха на бразилеца да предостави победата на Михаел Шумахер.

Предистория

Гран при на Австрия е шести кръг от календара за 2002-ра година. До този момент Шумахер е лидер в класирането при пилотите с 44 точки пред Хуан Пабло Монтоя (Уилямс-БМВ) с 23 и Ралф Шумахер (Уилямс-БМВ) с 20.

При конструкторите пък Ферари води с 50 пункта на първото място пред Уилямс-БМВ с 43 и далеч на третата позиция МакЛарън с 13.

Тогавашната точкова система е доста по-строга от тазгодишния вариант - през 2002-ра само пилотите в топ 6 увеличават актива си, като победителят взима 10 точки, вторият - 6, третият - 4, четвъртият - 3, петият - 2 и шестият - 1.

В квалификациите Рубенс Баричело печели полпозишън за Ферари, втори се нарежда Ралф Шумахер с Уилямс-БМВ, а трети остава брат му Михаел също с Ферари.

Състезанието

Баричело е убедителен лидер в надпреварата, следван от съотборника си Шумахер, който се бори за титлата, а основните претенденти на Ферари от Уилямс-БМВ се движат на трета и четвърта позиция.

Баричело е извън борбата за титлата, защото има едва 6 точки от първите 5 кръга до момента, докато Хуан Пабло Монтоя и Ралф Шумахер са втори и трети в класирането при пилотите и поставят под напрежение Михаел Шумахер от началото на сезона.

Това именно провокира Ферари да приложат отборни заповеди, което НЕ Е ПРОТИВ ПРАВИЛАТА на Формула 1 тогава.

Войната с Баричело

Както самият Рубенс казва в интервю за Playboy, отборният директор на Скудерията Жан Тод започва "война" по радиото с него още осем обиколки преди края на Гран при-то.

В действителност след състезанието се разпространява конкретното видео на Тод, който говори с бразилеца и изрича знаменитите си фрази:

Рубенс, последна обиколка е, пусни Майкъл да мине за шампионската титла, моля те (Rubens, its last lap, let Michael pass for the championship, please).

Самият Баричело обаче разкрива, че разговорът му с Тод е бил доста по-продължителен и тонът на отборния директор не е бил толкова мек.

"Имахме истинска война в продължение на 8 обиколки до самия край", казва Баричело, цитиран от бразилския спортен сайт Globo.

"Много рядко ми се случва да загубя самообладание, но постоянно крещях по радиото. До последния завой бях непоколебим и им казвах, че няма да пусна Михаел.

И тогава те ме заплашиха. Не ставаше въпрос само за договора ми, а за нещо повече. За бъдещето ми. Не мога да кажа точно какво ми заявиха, но ми казаха да преосмисля живота си, защото с кариерата ми е свършено.

Не можех да си представя да правя нещо друго освен да се състезавам, това е всичко за мен, затова пуснах Михаел пред финалната права", казва ветеранът, който има 19-годишен стаж във Формула 1, а сега се състезава в сериите Индикар.

Последици

Тълпата не спира да освирква Ферари и пилотите, които разиграват цирка. Буквално по-малко от сто метра преди финала Баричело удря спирачки, за да може Шумахер да премине първи под шахматния флаг.

На подиума е още по-трагично, защото състезателите на Скудерията са видимо засрамени от случилото се, а публиката продължава да ги наказва с неодобрителни викове.

Шумахер проявява доблест и настоява Рубенс да застане на най-високото място на подиума, като след това му подава трофея на победителя. В този момент нервите на Баричело не издържат и той избухва в сълзи.

ФИА налага глоба от 1 милион долара на Шумахер, Баричело и Ферари, но не за цирка на пистата, а за поведението на подиума - задето пилотите нарушили реда на церемонията.

Равносметка

Шумахер печели 5-ата си световна титла през 2002-ра година с актив от 144 точки - почти двойно повече спрямо Баричело (77), който завършва втори в класирането. Генералната подредба показва, че Пилето можеше спокойно да триумфира и без позорното развитие на Гран при на Австрия.

Ако не друго, този случай кара ФИА да преосмисли правилата си и да забрани употребата на отборни заповеди, които пряко влияят на развитието на дадено състезание.

Реакции от Ферари

Рос Браун, технически директор: Това е част от Формула 1. Можехме да викнем Рубенс за питстоп, който обаче не му беше наложителен. Избрахме да действаме честно и да покажем на всички, че в това състезание той доминира изцяло и накрая просто пусна Михаел заради точките.

Михаел Шумахер, първи пилот: Няма радост след такава победа. Насладих се на състезанието, но не и на последните 100 метра. В самия край ми казаха по радиото, че Рубенс ще ме пусне пред себе си. Знам, че изглежда ужасно, но представете си, че загубим шампионата заради този брой точки - тогава ще изглеждаме глупаво. Рубенс беше невероятен днес, сигурен съм, че ще спечели състезания този сезон.

Рубенс Баричело, втори пилот: Помолиха ме да отстъпя и го направих, защото трябваше да уважа решението на отбора. Това събитие не влияе на увереността ми, мисля че преживявам хубав период в живота си и усещам, че ще дойде и моят момент на слава. Посвещавам трофея на съпругата си, която има рожден ден.

Жан Тод, отборен директор: Рубенс кара невероятно и беше моралният победител, затова пратихме на подиума неговия инженер Габриеле Дели Коли. Днес беше ден за тежки решения, но в миналото се е случвало да губим титлата три поредни пъти в поселдния кръг. Тези допълнителни точки за Михаел могат да са решаващи накрая.

Водещи

Най-четени