Google се оказа най-големият цензор в интернет 06.01 | 15:02

Гигантът оперира в 219 страни и територии и за да може да "върти" бизнеса си, му се налага да се съобразява с местното законодателство

От Христина Рафаилова

Когато чуем думата съвременен диктатор, си представяме няколко определени личности, или пък събития от миналото. Но оказва се обаче, че има и по-голям тиранин и той се казва Google. 

Гигантът оперира в 219 страни и територии и за да може да "върти" бизнеса си, му се налага да се съобразява с местното законодателство. Поради тази причина  най-голямата търсачка на света се е превърнала и в най-големия неофициален цензор на земното кълбо, пише CNN.  

В южната ни съседка Турция например, Google премахва съдържанието от резултатите при търсенето, което е обидно спрямо основателя на турската светска държава Мустафа Кемал Ататюрк. 

В Тайланд пък търсачката блокира видео клиповете в You Tube, осмиващи монарха Пумипон Адулядет. 

В Германия, Франция и Полша, където е незаконно да се публикуват пронацистки материали или текстове отричащи Холокоста, Google не показва линкове към сайтове с подобно съдържание. 

Според последния доклад на компанията различни правителства са поискали премахването на 39,374 материала в търсачката, YouTube и други сайтове през 2013 г. От търсачката се премахнати по искане на притежатели на авторско права 36,5 млн. клипа и други видове съдържание.

Например Русия е настояла за премахването на пост в блог, съдържащ  фразата "имам шоколад", тъй като тя нарушавал законодателството на страната.  Изразът означавал и дрога, а във федерацията било забранено публикуването в интернет пространството на текстове, свързани с наркотици. 

От Google обаче отказали да свалят клип по искане на Грузия, в което са показва насилие върху затворници, тъй като това не противоречало на законодателството на държавата. 

Най-големият потенциал на компанията да се превърне в цензор номер 1 е приетото от ЕС право да бъдеш забравен. През април Съдът на Общността постанови, че гражданите могат да поискат от компанията да бъде премахната тяхна лична информация, която е чувствителна. 

До момента са постъпили 700 000 подобни искания, като са премахнати 40% от линковете според изискването на законодателството на ЕС. 

Водещи

Най-четени