Бъдещето на мобилния маркетинг 17.10 | 10:32
Какви са предимствата и какво трябва да знаем за този привлекателен нов канал за връзка с клиентите?
![Бъдещето на мобилния маркетинг](http://inews.bg/pictures/280127_1004.jpg)
Що е то мобилен маркетинг и какви са предизвикателствата, с които трябва да се справи всяка компания, която иска да достигне до своите клиенти през така модните днес смартфони и таблети? Специалистът по мобилен маркетинг Атанас Райков* говори по темата по време на тазгодишната конференция за дигитален маркетинг Digitex. iNews бе медиен партньор на събитието.
Накъде без смартфон?
Несъмнен е фактът, че смартфоните и приложенията за тях започват да се превръщат в неделима част от мобилния маркетинг днес. Преди появата на iPhone те не бяха "секси”, но след излизането на първия телефон на Apple все повече смартфони се продават в световен мащаб, обясни Райков. Поради значителния спад в цените им, днес техният дял достига до 30%. На пръв поглед процентът изглежда малък, но смартфоните са тези, които правят големите печалби в индустрията, допълни той.
След като компаниите осъзнаха тази тенденция, голяма част от тях се концентрираха върху тези канали и пренебрегнаха традиционните канали за мобилен маркетинг като SMS и MMS, но това не е най-правилното решение, се оказа впоследствие.
В момента големите предизвикателства пред развитието на сектора мобилните комуникации и предлагането на все по-атрактивно съдържание са две.
- Първото е в "градинката” на мобилните оператори и е свързано с огромните инвестиции в нови мобилни мрежи за дистрибуция на сигнала. Атанас Райков даде пример с България, където предизвикателствата са още по-големи с оглед на пресеченият терен. Той оскъпява многократно построяването 3G мрежа, за разлики например от равната Холандия. Но без огромни инвестиции използването на силата на мобилните комуникации е невъзможно, а притежаването на таблет или смартфон се обезсмисля.
- Вторият проблем според Райков трябва да бъде разрешен от самите производители на смартфони, чиито батерии все още са твърде слаби, за да издържат дълго на все по-високите енергийни изисквания операторите.
В крайна сметка излиза, че телекомите харчат в пъти повече за нови мобилни мрежи, отколкото потребителите харчат за мобилните си телефони. Все по-голямата скорост започва да се приема като даденост от потребителите. Благодарение на LTE стандарта до няколко години ще е възможно да използваме през телефона си по-бърз интернет от домашния, прогнозира Атанас Райков.
По време на презентацията си той даде пример със световни статистики, които показват, че потребителите започват да прекарват повече време в интернет пред екрана на телефоните, отколкото пред компютъра вкъщи.
Кой е идеалният потребител?
Идеалният потребител, който можете да атакувате посредством мобилния маркетинг е този, който на първо място притежава добър смартфон и има желание да използва интернет. В България все още е масова практиката, след като си купят нов лъскав телефон, потребителите веднага да изключват интернета му и в най-добрия случай да се ограничат до facebook приложението, писането на имейли и свалянето на игри.
Тази тенденция се забелязва не само при обикновените потребители, но и при мениджъри и собственици на големи фирми, коментира Райков.
"Затова не трябва да приемаме данните за наличието няколкостотин хиляди смартфона в България като знак, че можем да достигнем до собствениците им по този канал”, каза специалистът и добави, че у нас скъпият телефон е повече повод за престиж и за гордост, отколкото средство за достъп до мрежата. По лична преценка на Райков не повече от половината българи използват смартфоните си, за да сърфират в мрежата.
Въпросът за цената
Цената на мобилния интернет и свързаните с него услуги е важна и тя трябва да е добра, категоричен е Райков. Ако тя е висока, то минимален брой потребители ще го използват. А реално това влияе върху цялата екосистема, тъй като мобилните услуги и самия интернет са много по-силни и по-атрактивни за клиентите, когато максимален брой хора са въвлечени в тях.
Според Райков в момента мобилната революцията вече се случва и в България и все повече хора ще започнат да купуват тези продукти, когато цената падне до определено ниво.
В капана на високите очаквания
За компаниите, които решат да се пробват с мобилен маркетинг под формата мобилно приложение, е много важно да не попаднат в капана на високите очаквания. "Не трябва да очаквате, че след като пуснете приложението си, десетки хиляди българи да го свалят, използват и да комуникират с вас” предупреди Атанас Райков.
С оглед на ситуацията в момента в България това е малко вероятно да се случи. От друга страна е много вероятно при неуспех да се разочаровате и да се откажете от идеята. Затова очакванията ви трябва да бъдат разумни, съветва експертът.
Макар че комуникационният ви канал през смартфоните и таблетите ще бъде ограничен в началото, винаги звучи престижно да кажете, че имате смартфон приложение и сте в крак с новите технологии. Освен това, експериментирайки с тази технология, вие ще трупате опит, който ще ви бъде полезен в бъдеще, когато мобилният интернет ще бъде масово достъпен.
Какво да се прави?
Когато става въпрос за мобилен маркетинг, най-важния съвет на Атанас Марков е "Подгответе се за бъдещето и стъпете здраво на земята”.
Очакванията на анализаторите в бранша са в дългосрочен план останат три доминиращи платформи – iOS, Android и Windows Phone 7. Днес повечето сайтове залагат на първите две. В момента българите масово използват смартфони на Nokia. Така че ако решите да направите приложението си за iOS или Android, то в най-добрия случай ще загубите половината от активните потребители на приложенията.
Макар и да звучат авторитетно, на тези прогнози не може да се вярва 100-процентово. Допреди четири години нямаше Android и iOS и тогава ситуацията беше коренно различна. Затова трябва непрекъснато да сте в крак и да ъпдейтвате приложенията си, включително и за новите версии на избраната от вас платформа, съветва Райков.
Силата на SMS и MMS
Макар че не са приятни за потребителите, SMS и MMS съобщенията са много полезни за мобилния маркетинг, тъй като дават мигновен достъп до голяма група потребители – 60% при MMS и 96% при SMS. Тук нивата на отговор (response rate) не са за пренебрегване, тъй като в случая таргетирате огромен брой хора. Ако например пратите съобщения на 100 хил. души и само 3-4% от тях да се заинтересуват и ви отговорят - това прави 3-4 хиляди клиенти в рамките на 1- 2 дни, обясни Райков.
В бъдеще ще се налагат услугите за местоположението и безконтактните технологии и разширената реалност (augmented reality), смята Райков. В тях ще проличи истинската сила на мобилните комуникации – да взаимодействаш с клиента в зависимост от това къде се намира той.
Тази промяна ще върви паралелно с масовизирането на SMS и MMS съобщенията, чрез които компаниите ще ни информират за нови промоции в близкия магазин или когато влезем да пазаруваме в мола. Днес това са неразработени канали и първите, които ги използват, ще имат най-голяма полза от тях. Така може би след 10 години най-важната функция на смартфона ви ще бъде приложението, което филтрира SMS спама, прогнозира Атанас Райков
"Експериментирайте с мобилния маркетинг, ако имате време и ресурси за това. Заслужава си. Но не очаквайте, че това е ракетата, която ще ви изстреля на върха. Това ще стане ако добре си планирате стратегията и най-вече използвате локални статистически данни за състоянието на пазара”, каза в заключение Райков.
* Атанас Райков е маркетингов специалист и мениджър на отдел "Мобилни продукти и услуги за частни клиенти" във Vivacom
Водещи
-
Росен Желязков назначи четирима зам.-министри
13.02 | 21:00
-
Полицията моли за съдействие: Виждали ли сте тази жена?
81-годишната Марийка Христова от Разград страда от деменция
13.02 | 20:45
-
Джартов: Системата BG-Alert ще бъде тествана през април
„Предстои да бъде разработена стратегия за готовност при бедствие на ЕС”, каза директорът на...
13.02 | 20:30
-
Карбовски: Смешните европейци си искат войната!
Тия хора са идиоти от български тип - те хем нямат оръжие да воюват, хем нямат хора, годни за...
13.02 | 20:15
Най-четени
-
Мъж беше нападнат до НДК, задържаните са криминално проявени (ОБНОВЕНА)
Все още се изяснява какъв е поводът за агресията
13.02 | 15:00
-
Столична община мобилизира 75 снегопочистващи машини за справяне със зимната обстановка в столицата
Специален режим на Витоша
13.02 | 08:54
-
Борисов: Ние сме за пазарна икономика, пазарът определя цените, всеки има да прави бойкоти, каквито иска
Лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов коментира пред медиите бойкота на хранителните вериги днес.
13.02 | 10:30
-
Журналистът коментира първия контакт между Тръмп и Путин
"След първия официален разговор на Тръмп с Путин пред Украйна се очертаха три основни...
13.02 | 10:45