Бъдещето на мобилния маркетинг 17.10 | 10:32

Какви са предимствата и какво трябва да знаем за този привлекателен нов канал за връзка с клиентите?

От iNews.bg

Що е то мобилен маркетинг и какви са предизвикателствата, с които трябва да се справи всяка компания, която иска да достигне до своите клиенти през така модните днес смартфони и таблети? Специалистът по мобилен маркетинг Атанас Райков* говори по темата по време на тазгодишната конференция за дигитален маркетинг Digitex. iNews бе медиен партньор на събитието.

Накъде без смартфон?

Несъмнен е фактът, че смартфоните и приложенията за тях започват да се превръщат в неделима част от мобилния маркетинг днес. Преди появата на iPhone те не бяха "секси”, но след излизането на първия телефон на Apple все повече смартфони се продават в световен мащаб, обясни Райков. Поради значителния спад в цените им, днес техният дял достига до 30%. На пръв поглед процентът изглежда малък, но смартфоните са тези, които правят големите печалби в индустрията, допълни той.

След като компаниите осъзнаха тази тенденция, голяма част от тях се концентрираха върху тези канали и пренебрегнаха традиционните канали за мобилен маркетинг като SMS и MMS, но това не е най-правилното решение, се оказа впоследствие.

В момента големите предизвикателства пред развитието на сектора мобилните комуникации и предлагането на все по-атрактивно съдържание са две.

- Първото е в "градинката” на мобилните оператори и е свързано с огромните инвестиции в нови мобилни мрежи за дистрибуция на сигнала. Атанас Райков даде пример с България, където предизвикателствата са още по-големи с оглед на пресеченият терен. Той оскъпява многократно построяването 3G мрежа, за разлики например от равната Холандия. Но без огромни инвестиции използването на силата на мобилните комуникации е невъзможно, а притежаването на таблет или смартфон се обезсмисля.

- Вторият проблем според Райков трябва да бъде разрешен от самите производители на смартфони, чиито батерии все още са твърде слаби, за да издържат дълго на все по-високите енергийни изисквания операторите.

В крайна сметка излиза, че телекомите харчат в пъти повече за нови мобилни мрежи, отколкото потребителите харчат за мобилните си телефони. Все по-голямата скорост започва да се приема като даденост от потребителите. Благодарение на LTE стандарта до няколко години ще е възможно да използваме през телефона си по-бърз интернет от домашния, прогнозира Атанас Райков.

По време на презентацията си той даде пример със световни статистики, които показват, че потребителите започват да прекарват повече време в интернет пред екрана на телефоните, отколкото пред компютъра вкъщи.

Кой е идеалният потребител?

Идеалният потребител, който можете да атакувате посредством мобилния маркетинг е този, който на първо място притежава добър смартфон и има желание да използва интернет. В България все още е масова практиката, след като си купят нов лъскав телефон, потребителите веднага да изключват интернета му и в най-добрия случай да се ограничат до facebook приложението, писането на имейли и свалянето на игри.

Тази тенденция се забелязва не само при обикновените потребители, но и при мениджъри и собственици на големи фирми, коментира Райков.

"Затова не трябва да приемаме данните за наличието няколкостотин хиляди смартфона в България като знак, че можем да достигнем до собствениците им по този канал”, каза специалистът и добави, че у нас скъпият телефон е повече повод за престиж и за гордост, отколкото средство за достъп до мрежата. По лична преценка на Райков не повече от половината българи използват смартфоните си, за да сърфират в мрежата.

Въпросът за цената

Цената на мобилния интернет и свързаните с него услуги е важна и тя трябва да е добра, категоричен е Райков. Ако тя е висока, то минимален брой потребители ще го използват. А реално това влияе върху цялата екосистема, тъй като мобилните услуги и самия интернет са много по-силни и по-атрактивни за клиентите, когато максимален брой хора са въвлечени в тях.

Според Райков в момента мобилната революцията вече се случва и в България и все повече хора ще започнат да купуват тези продукти, когато цената падне до определено ниво.

В капана на високите очаквания

За компаниите, които решат да се пробват с мобилен маркетинг под формата мобилно приложение, е много важно да не попаднат в капана на високите очаквания. "Не трябва да очаквате, че след като пуснете приложението си, десетки хиляди българи да го свалят, използват и да комуникират с вас” предупреди Атанас Райков.

С оглед на ситуацията в момента в България това е малко вероятно да се случи. От друга страна е много вероятно при неуспех да се разочаровате и да се откажете от идеята. Затова очакванията ви трябва да бъдат разумни, съветва експертът.

Макар че комуникационният ви канал през смартфоните и таблетите ще бъде ограничен в началото, винаги звучи престижно да кажете, че имате смартфон приложение и сте в крак с новите технологии. Освен това, експериментирайки с тази технология, вие ще трупате опит, който ще ви бъде полезен в бъдеще, когато мобилният интернет ще бъде масово достъпен.

Какво да се прави?

Когато става въпрос за мобилен маркетинг, най-важния съвет на Атанас Марков е "Подгответе се за бъдещето и стъпете здраво на земята”.

Очакванията на анализаторите в бранша са в дългосрочен план останат три доминиращи платформи – iOS, Android и Windows Phone 7. Днес повечето сайтове залагат на първите две. В момента българите масово използват смартфони на Nokia. Така че ако решите да направите приложението си за iOS или Android, то в най-добрия случай ще загубите половината от активните потребители на приложенията.

Макар и да звучат авторитетно, на тези прогнози не може да се вярва 100-процентово. Допреди четири години нямаше Android и iOS и тогава ситуацията беше коренно различна. Затова трябва непрекъснато да сте в крак и да ъпдейтвате приложенията си, включително и за новите версии на избраната от вас платформа, съветва Райков.

Силата на SMS и MMS

Макар че не са приятни за потребителите, SMS и MMS съобщенията са много полезни за мобилния маркетинг, тъй като дават мигновен достъп до голяма група потребители – 60% при MMS и 96% при SMS. Тук нивата на отговор (response rate) не са за пренебрегване, тъй като в случая таргетирате огромен брой хора. Ако например пратите съобщения на 100 хил. души и само 3-4% от тях да се заинтересуват и ви отговорят - това прави 3-4 хиляди клиенти в рамките на 1- 2 дни, обясни Райков.

В бъдеще ще се налагат услугите за местоположението и безконтактните технологии и разширената реалност (augmented reality), смята Райков. В тях ще проличи истинската сила на мобилните комуникации – да взаимодействаш с клиента в зависимост от това къде се намира той.

Тази промяна ще върви паралелно с масовизирането на SMS и MMS съобщенията, чрез които компаниите ще ни информират за нови промоции в близкия магазин или когато влезем да пазаруваме в мола. Днес това са неразработени канали и първите, които ги използват, ще имат най-голяма полза от тях. Така може би след 10 години най-важната функция на смартфона ви ще бъде приложението, което филтрира SMS спама, прогнозира Атанас Райков

"Експериментирайте с мобилния маркетинг, ако имате време и ресурси за това. Заслужава си. Но не очаквайте, че това е ракетата, която ще ви изстреля на върха. Това ще стане ако добре си планирате стратегията и най-вече използвате локални статистически данни за състоянието на пазара”, каза в заключение Райков.

 
* Атанас Райков е маркетингов специалист и мениджър на отдел "Мобилни продукти и услуги за частни клиенти" във Vivacom
   

Водещи

Най-четени