Все повече българи се пренасочват към новините в интернет 05.03 | 21:15

Хората търсят в мрежата основно новини, общуване с приятели и развлечения

От Ивелина Георгиева

19% от българите на възраст между 14 и 65 години предпочитат да се информират за вътрешните и международни новини от интернет. Това показват данни от национално представително изследване на "Сова Харис", съвместно с Фонд "Научни изследвания" към Министерството на образованието, младежта и науката, за взаимодействието на интернет, новите медии и пресата.

Интернет динамично разширява своята ниша у нас, много бързо се развива и навлиза в териториите на традиционните медии, заяви доц. д-р Маргарита Пешева от Великотърновския университет "Св. Св. Кирил и Методий".

Все по-голям дял от българското население се пренасочва към новините в интернет, допълни Пешева. Интернет, обаче, засега си остава на второ място - телевизията го измества значително. Тя продължава да бъде основният източник на информация за българите.

71% са посочили телевизията като водеща медия с най-силно присъствие в ежедневието им.

След телевизията и интернет идва мястото на пресата (4%) и радиото (3%).

Приблизително 11% от българите между 14 и 65 години си купуват всеки ден вестници. Около 44% от тях купуват поне веднъж седмично вестници, а 47% предпочитат да четат хартиените издания вместо електронните. Около 15% споделят, че четат вестници не само на хартия, но и в интернет, а 11% предпочитат да ги четат единствено в мрежата.

Хората между 14 и 65 години използват интернет най-често за преглед на пресата онлайн (26%), слушане на музика (24%), гледане на телевизия онлайн (18%), слушане на радио онлайн (15%) и гледане на филми (10%).

Онлайн медиите се ползват най-често от младите на възраст между 14 и 25 години, докато българите в групите до 55 години предпочитат да получават информация не само от мрежата, но и от вестници, радио и телевизия. Българите между 14 и 65 години търсят в мрежата най-вече новини, общуване с приятели и развлечение.

Като основни предимства на онлайн журналистиката българите посочват големия брой новинарски сайтове, възможността човек да получи информация от разнообразни източници и алтернативни гледни точки, както и обстоятелството, че тези медии са леснодостъпни и безплатни. От друга страна хората смятат, че електронната журналистика има и някои недостатъци, сред които липсата на качествени изследвания, задълбочени анализи. Недостатък е и агресивният ѝ характер.

Около 1/4 от българите посещават и участват в различни интернет форуми, активно или спорадично като мнозинството от тях споделят мнението, че чрез форумите свободно изразяват собственото си мнение и могат да влязат в дискусии по различни теми.

Все още обаче не се използва активно блогосферата у нас, посочи Маргарита Пешева. Сред посещаваните сайтове от този тип най-популярни са блоговете на известни личности и кулинарни блогове.

Значителен дял от българите посещават и използват социални мрежи като най-популярни са Facebook и сайтът за видео споделяне Vbox7.

46% от анкетираните са посочили, че от всички социални мрежи предпочитат най-много Facebook. Той е популярен не само сред най-младите, но и сред значителен дял от възрастните потребители. Като основни причини са ползване на социални мрежи и блогове анкетираните посочват получаването на информация и общуване с приятели.

Водещи