Голям проблем с асаньорите се задава у нас! Повече оо 90 000 са опасни и то само по официално инфо 18.01 | 15:00

Основният проблем е, че асансьорите вече са на 40-50-60, има и на 70 години, всичките са с изтекъл срок на годност и всички те трябва да бъдат незабавно модернизирани или подменени

От iNews.bg

Повече от 90 000 са опасните асансьори у нас, съобщи пред БНР Валентин Маринков – председател на Българската асансьорна асоциация. По думите му това е неофициална информация. Според него официалната такава се "крие".

"В България има около 130 хил. асансьора, като над 90 хил. от тях са масовите асансьори, които са монтирани през 60-те, 70-те и 80-те години на миналия век. Средната възраст на масовите асансьори в България, които са над 90 хил., е 45-50 години. (…) Основният проблем е, че тези асансьори вече са на 40-50-60, има и на 70 години, всичките са с изтекъл срок на годност и всички те трябва да бъдат незабавно модернизирани или подменени. А оригинални резервни части за тях няма", посочи експертът.

Според него обаче подмяната е много продължителен процес: "Всички, които се занимаваме с асансьори, дори ако не спим, можем да подменим около 2000-2500 асансьора на година. Разделете 90 хил. на 2500 – колко години са ни необходими… Те трябва да бъдат модернизирани и задължително включени в програмата за саниране, в което задължително да бъдат подменени".

По думите му на масовите асансьори трябва да се прави основен ремонт на 15 години. Маринков обаче твърди, че на нито един от тях не е направен такъв ремонт и затова те са опасни. Той подчерта също, че те не отговарят на европейските изисквания за безопасност и сигурност.

Затова Маринков декларира, че повече няма да чакат нито един контролен орган, а от Асоциацията ще сезират Европейската комисия за това, че в България "цари безхаберие и се излага на риск живота и здравето на милиони хора, които се возят на тези асансьори ежедневно". Според него тогава ще стане скандал и страната ще бъде принудена да вземе мерки.

От 1 януари тази година асансьорите трябва да имат монтирани предпазни щитове. При липса на такива – те трябва да бъдат спирани от експлоатация. Изискването за монтиране на такива щитове под кабината датира от 2014 г. До момента обаче не са прилагани тези изисквания, както е необходимо.

Маринков обясни какво представлява този щит: "Този предпазен щит е една ламарина под кабината на асансьорите. Това е нещо все едно на една 50-годишна кола да поставите предпазен колан и да кажете "Ние сме я обезопасили".

По думите му обаче се "прокрадва" информация, че на около 20% от старите асансьори не е поставен такъв щит.

"Ако наистина има такова нещо, хората, които продължават да си позволяват да пускат в експлоатация такива асансьори, те са за затвора, защото наистина и това малко предпазно средство, ако не е сложено, значи наистина е изложен на риск живота и здравето на хората", категоричен бе той.

"Ние, които поддържаме асансьорите, сме длъжни, когато установим, че асансьорът не отговаря на изискванията за безопасност, незабавно, заедно със собственика на асансьора, да го спрем от експлоатация", обясни Валентин Маринков.

Водещи

Най-четени