Ефектът на тълпата действа и в Twitter 11.10 | 13:02

Фондовите борси са подложени на същия ефект

От Антония Михайлова

За последните 10 години социалните мрежи са изменили начините за комуникация между хората.

Анализирайки социалните мрежи, такива като Twitter, а също търговията на фондовите борси, изследователите от института "Нилс Бор" в Дания видели, че някои събития в обществото провокират еднакво поведение, сходно с реакцията при повечето групи непознати помежду си хора.

Обединява ги само наличието на акаунти в Twitter. Освен това съществуват общи черти между активността в Twitter и на фондовата борса.

Целта на изследването била да се разбере как именно функционират социалните мрежи. Преимуществото на Twitter е в това, че той обединява над 200 милиона потребители по цял свят, които пишат кратки съобщения за непосредствените си преживявания и впечатления. Тоест Twitter може да се разглежда като датчик на социалните настроения. По този начин учените имат възможност да изучат динамиката на поведението на личността в тълпата.

Изследователите са разработили програма, която позволява постоянно да се следи активността на потребителите в мрежата. Така успели да фиксират периоди на стабилна активност, когато нямало резки скокове. Но стига да се случи някое събитие, хората веднага реагират на него и настъпва кратковременен скок в интензивността на общуване. Авторите на изследването поясняват: именно социалните мрежи подбуждат непознатите един на друг хора да реагират по подобен начин на външни дразнители.

С други думи поведението на човека в социалните мрежи може да се сравни с поведението в тълпата – когато външни събития ни карат да реагираме бурно. И важното е, че подобни поведенчески шаблони се използват от хора, които не се виждат един друг, а са обединени само от това, че употребяват една социална мрежа.

Анализът на поведението на хората в социалните мрежи ще позволи на учените да създадат системи, които биха могли да обясняват и предсказват човешката активност не само в социалните мрежи, но и в други общества.

Анализирайки активността на фондовите борси, учените са стигнали до извода, че те са подложени на същите цикли, както и Twitter – има продължителни периоди на стабилна работа, а след това настъпва истински взрив на активност и продажбите потичат като лавина. Тоест фондовите борси са подложени на същия ефект на тълпата и в това отношение почти не се отличават от Twitter, заключава изследването.

Водещи

Най-четени