Лъжците се бавят при писането на SMS-и 09.09 | 18:15

Липсата на личен контакт благоприятства скриването на емоциите

От Антония Михайлова

Получавате от приятел вълнуващи съобщения, но изведнъж настъпва неловка пауза. Ново изследване сочи, че това трябва да ви постави нащрек.

Изследователи от университета "Бригъм Йънг" (BYU) открили, че писането на лъжи в цифровите съобщения (независимо социална мрежа, SMS или скайп) отнема повече време, изисква по-старателно редактиране и лаконичност, отколкото написването на истината.

"Цифровото съобщение е благодатна почва за обмен, тъй като хората лесно скриват емоциите си – казва проф. Том Мезервай. – За съжаление хората се чувстват ужасно, ако неочаквано открият измама. Ние бихме искали да поправим това."

Мезервай смята, че хората са способни да разпознават лъжата в 54% от случаите, което не е много по-ефективно от, да речем, хвърлянето на монета. Още по-сложно е да се каже, че някой ви лъже в текстово съобщение, тъй като е невъзможно да видите лицето на събеседника или да чуете интонацията му.

Мезервай и колегите му разработили експериментален инструмент, способен да проследява лъжата, "изказана" в мрежата. Изследователите са създали компютърна програма, която действа в режим на онлайн беседа.

Над сто студенти от два големи университета – един в югоизточната част на САЩ и един в югозападната, провеждали беседа с компютър, който изисквал от тях да отговорят на 30 въпроса.

Участниците лъжели в около половината от своите отговори. Изследователите открили, че написването на отговора с лъжлива информация отнема средно с 10% повече време, отколкото написването и редактирането на истината.

"Потенциалът на тази разработка е в това, че тези системи може да бъдат пуснати за проследяване на лъжата в реално време – казва Мерзевай. – Но това в никакъв случай не означава, че всеки път, когато нашият онлайн събеседник започне да пише по-бавно, ние трябва да го обвиним веднага в лъжа."

В бъдещи изследвания учените възнамеряват да продължат изучаването на този проблем, възползвайки се от данните, събрани от редица датчици, следящи поведението на човека, включително Microsoft Kinect.

Водещи

Най-четени