Наши студенти създадоха уникална кола, отиват на състезание в Лондон 25.06 | 15:17
Техническия университет ще участва в Shell Eco-Marathon

С рекорден бюджет се подготвя Техническият университет за екомаратон в Лондон тази година. Това заяви инж. Пламен Паунов, преподавател в транспортния факултет, който от една година ръководи проекта за състезанието "Shell Eco-Marathon" в Техническия университет, предаде БГНЕС.
Отборът е съставен от 10 души - 8 студенти и двама преподаватели. Това е и отборът, който ще пътува за състезанието. Освен тях обаче са участвали и други студенти, които са се включили под някаква форма през годината, но няма да пътуват. Стойността на проекта за тази година е по-голям от предишните години, заради спонсорите и възлиза на 50 хил. лева за разработването на автомобила. Основната част от тези средства са използвани за купуване на нова горивна клетка, както и за изработването на купето, което е от карбон. Уникалното в този автомобил е почти всичко. Всеки детайл от окачването, кормилната система, носещата конструкция, рамата и купето са уникални. Част от детайлите са произведени от университета, а тези, които са по-сложна конфигурация са произведени от една от фирмите - спонсори.
Горивната клетка е термичен елемент и е практически самият двигател на автомобила. Екипът се е спрял на нискогоривна въглеродна клетка, която работи до 80 градуса. Тя представлява комплект от пластини, между които има мембрани и в нея се подава водород и кислород.
Така на границата на мембраните се извършват реакции, които водят до отделяне на топлина и получаване на електричество. Инж. Паунов разказа, че за автомобила са използвани технологии, които са на етап развойна дейност, т.е. повечето горивни клетки са прототипи и това повишава цената им, защото не са част от масово производство.
Състезанието, за което се готви отборът, ще се проведе от 27 юни до 3 юли в Лондон като за първи път състезанието ще бъде там. Мястото, където ще се проведе надпреварата е близо до Олимпийския стадион. Става дума за нова писта, която освен това предлага и повече предизвикателства заради денивелацията и ще затрудни максимално автомобилите с малка мощност. Българският автомобил има мощност от 1 киловат. Това е мощността на един електрически велосипед и развива до 60 км/ч, но създателите на колата се стремят да не вдигат повече от 35 км, защото над тази скорост рязко се повишава консумацията на енергия. Целта на състезанието е всеки отбор да измине дистанцията от 17.6 км за по-малко от 43 минути, което означава, че трябва да се кара с минимална средна скорост от 25 км/ч. Отборът, който успее да измине това разстояние с най-малък разход на енергия е победител в състезанието.
Досега студентите от Техническия университет два пъти са печелили второто място и затова сега се надяват да спечелят първото място.
Водещи
-
Заловиха шофьор с 4 промила в Пловдив
31.03 | 15:20
-
ПиАр експерт: Пеевски има най-иновативен пиар, Кирил Петков и Денков - на дъното
Борисов и Корнелия Нинова са с вродени качества, смята Диана Дамянова
31.03 | 15:10
-
„Български пощи“ с по-ниски такси за великденските празници
Намаляват цените на междуградската куриерска услуга с 20%
31.03 | 14:30
Най-четени
-
Недоволните медици и здравни работници от цялата страна излизат на пореден протест
Символични протести в големите болници
31.03 | 09:30
-
Как ходенето влияе на холестерола
Ходенето влияе върху нивата на холестерола, като повишава активността на ензимите, които...
31.03 | 11:30
-
Бащата на обвиняемия за нападението над двама синоптици в станцията на връх Мургаш обявява гладна стачка 2
С решение на Софийския градски съд Стоян Стоянов е под домашен арест в държавната психиатрична...
31.03 | 09:45
-
Всички пенсии ли се актуализират по швейцарското правило
Осъвременяването на пенсиите е регламентирано с разпоредбата на чл. 100 от КСО, придобила...
31.03 | 12:45