Пазят ли се личните ни данни при употребата на интелигентни етикети? 06.04 | 14:34
Т.нар. устройства за радиочестотна идентификация навлизат все повече в живота ни

Интелигентните етикети – устройства за радиочестотна идентификация RFDI, навлизат все по-бързо в живота на европейците. Такива устройства могат да се намерят в абонаментните карти за градския транспорт, в картите за плащане на пътни такси и т.н.
Микроелектронни устройства обработват автоматично данните от етикетите, когато въпросните носителите се доближат до "четящи устройства". Така картите се активират, радиосигналът им се улавя и се обменят данни.
Етикетите RFID в устройства като мобилни телефони, компютри, хладилници, електронни книги и автомобили носят много потенциални предимства за предприятията, обществените служби и потребителските стоки. Чрез тях примерно могат да се подобрят надеждността на продуктите, енергийната ефективност и процесите на рециклиране, да се плащат магистрални такси без спиране до кабините за плащане, да се съкрати времето за чакане на багажа на летищата и да се намали екологичният отпечатък на стоките и услугите.
Предвижда се през 2011 г. да бъдат продадени около 2,8 млрд. интелигентни етикети, като приблизително една трета от тях в Европа. Промишленият сектор обаче прогнозира, че към 2020 г. може да има близо 50 млрд. свързани електронни устройства.
Успоредно с улесненията, които носят в живота ни, обаче все по-често възниква въпросът със сигурността на личните ни данни при тяхната употреба.
За да гарантира неприкосновеността на данните от Европейската комисия подписаха днес доброволно споразумение с представители на промишлеността, гражданското общество, ENISA (Европейската агенция за мрежова и информационна сигурност) и надзорните органи в Европа. В него са определени някои насоки на работа за използването на интелигентните етикети.
Днешното споразумение е част от изпълнението на препоръка на Комисията, приета през 2009 година, в което се посочва, че когато потребителите купуват продукти с интелигентни етикети, те трябва да бъдат дезактивирани автоматично, незабавно и безплатно, освен ако потребителят не заяви изрично желанието си етикетът да остане активиран.
Съгласно споразумението дружествата ще провеждат всеобхватна оценка на рисковете за неприкосновеността на личния живот и ще предприемат мерки за тяхното преодоляване, преди ново приложение на интелигентните етикети бъде въведено на пазара. Това ще включва потенциалното въздействие на връзките между събираните и предаваните данни и други данни върху неприкосновеността на личния живот. Това е от особено значение в случай на чувствителни лични данни, като биометрични, здравни или идентификационни данни.
По-специално, въпросната рамка не само ще предостави правна сигурност на предприятията, че използването на техните етикети е съвместимо с европейското законодателство за неприкосновеност на личния живот, но и ще осигури по-добра защита за европейските граждани и потребители.
Водещи
-
Голям военен парад във Вашингтон съвпадна с рождения ден на Тръмп
Амерканският президент вчера стана на 79 г.
15.06 | 17:20
-
Драгомир Стойнев: Ако има нов тип бежанска вълна, държавата трябва да е подготвена
Нужни много ясни анализи как този конфликт ще се отрази върху икономиката на България, върху...
15.06 | 17:00
-
Цветан Цветанов след последните случаи на полицейско насилие: Къде е държавата?
Дали едно лице е употребило наркотици и алкохол не означава, че полицията трябва да има такава...
15.06 | 16:40
Най-четени
-
Борисов с остри критики към президента Радев
Лидерът на ГЕРБ остро нападна и ПП, че обикаляли по европейски държави да молят България да не...
15.06 | 11:20
-
Тръгнаха сезонните влакове от София до Бургас и Варна
Ето колко струват билетите и какво е разписанието им
15.06 | 10:00