Продажбите на дигитална музика със 7% ръст през 2011 г. 10.11 | 09:12

Интернет продължава да свива разходите за физически музикални носители

От Нели Минчева

Продажбите на дигитална музика в света се очаква да нараснат с около 7% през тази година, за да достигнат до 6,3 млрд. долара. Покачването е стимулирано от бума на онлайн услуги като Spotify или iTunes на Apple, се казва в доклад на анализаторската компания Gartner.

Тук може да се добави и масовото използване на YouTube, който позволява по всяко време да чуеш любимата си песен онлайн, вместо да плащаш, за да я притежаваш на физически носител.

В същото време експертите на фирмата посочват, че продажбите на компактдискове, силно засегнати от пиратството и предлагането на музика по интернет, ще продължат да бележат спад. И този спад няма да бъде компенсиран от увеличените дигитални продажби, тъй като музикалната индустрия все още не може да се пригоди към новите потребителски навици.

За 2015 г. Garnter предвижда, че разходите за музика онлайн ще достигнат 7,7 млрд. долара в сравнение с 5,9 млрд. долара за 2010 г. Също през 2015 г. продажбите на CD-та и други физически носители на музика ще се равняват на около 10 млрд. долара спрямо 15 млрд. за миналата година.

"Музикалната индустрия е първият медиен сектор, който понесе в най-голяма степен влиянието на два ключови фактора: интернет и потребители, чиято власт е засилена от технологиите", се коментира в проучването.

За пореден път се подчертава, че онлайн пиратството е накарало хората да преосмислят нагласите си за даване на пари за физически музикални носители, на което ефективен отговор, освен борбата с нелегалното сваляне на песни, е активното изнасяне на концерти от популярните изпълнители.

Не е случаен фактът, че големите звукозаписни компании не спират да подканят звездите си постоянно да са на турнета, тъй като най-големият дял от приходите на сектора вече идват именно от такава дейност.

У нас, на фона на огромния дял на нелегално свалените музикални произведения, известните изпълнители също отчасти опитват да привличат вниманието на публиката чрез концерти и турнета. Интересен е също и подходът на сдруженията, защитаващи правата на творците – по тяхна инициатива се промени Законът за авторските права, от чиито нови текстове следва да се заплаща за всяко публично излъчване на музикални произведения. Това включва и пускането на музика в ресторанти, барове, хотели, кафенета, та дори и в такситата и маршрутките.

Най-четени