Роботизирано такси от Google. Ще го бъде ли? 27.08 | 16:26

Корпорацията води преговори с автопроизводители

От Антония Михайлова

Интернет гигантът Google води преговори с редица автопроизводители за производството на специални автомобили, които да работят като автоматизирано такси, без участието на водач. Технологиите на Google сочат, че робо таксито ще бъде сигурно, безопасно и икономично.

В корпорацията смятат, че технологията за безпилотно управление на автомобили, в която е вложила огромни ресурси, е готова за масово внедряване. Десетки автомобили из автопарка на Google, снабдени с роботизирани системи за управление, са изминали безаварийно вече хиляди мили.

Компанията обаче се натъква на нежеланието на големите автопроизводители за пускане в масово производство на коли, снабдени с автопилота на Google. Например категоричен отказ, ако се вярва на информацията, е получен от концерна Daimler AG. За големите японски и американски автопроизводители не е известно нищо, но съдейки по скромния списък партньори, с които Google стартира инициативата, вероятно и те са предпочели да не рискуват.

Аргументите на автомобилните концерни са, че не са отработени аварийни ситуации и никой не иска да бъде първият, чиято марка ще се окаже в скандална хроника на автопроизшествия. Второ, автопилотът е толкова сложен и скъп за производство, че фактически удвоява стойността на автомобила. Споменава се цена около 150 000 долара за Toyota Prius (тази марка се използва традиционно от Google в разработката на автопилота от самото начало на проекта). Това със сигурност ще постави под съмнение успеха от продажбите на роботизираните автомобили.

В резултат, по още непотвърдени информации, само два производителя са заявили готовност да сътрудничат на Google. Това са Continental и Magna International. И двата са специализирани в предоставянето на компоненти за големи концерни. С тяхна помощ Google ще се опита да пусне в производство серия роботизирани коли, които ще се използват като такси. Вече е известно, че на първо време в автомобилите ще има шофьори, които по-скоро ще забавляват пътниците, тъй като идеята на автоматизираните таксита е да се придвижват самостоятелно. Те трябва да са достатъчно, за да си изработят хората навика да не се страхуват да ги използват. На втория етап робо такситата ще започнат да се движат напълно автономно.

Впрочем не само на етап производство, но и на етап масово тестване робо такситата на Google вече очакват нови проблеми. Например сблъсък с таксиметровите профсъюзи. Само в Ню Йорк в бизнеса с такситата са заети около 30 000 души. Из цялата територия на САЩ техният брой надвишава 250 000. Новата инициатива на Google в близко бъдеще може да стане причина те да останат без работа.

Водещи