Силата на социалните мрежи 21.09 | 08:38

Искате маркетингов успех в социалните мрежи – хванете емоциите на потребителите

От Георги Георгиев

Петото издание на семинара SocialMe wokshop, състояло се в последната работна събота (17 септември), прикова вниманието към завързващата се битка между утвърдения Голиат – Facebook, и предизвикващия го Google+, който за момента влиза в ролята на Давид. Даваме тези определения с пълното съзнание, че в бъдеще съвсем не е ясно кой от двамата играчи ще надделее и дали социалната мрежа на Goolge няма да е следващият социален хегемон.

По време на семинара изтъкнати български специалисти в областта на социалните мрежи изнесоха презентации, в които разказаха за най-новото в областта на социалните мрежи. Те дадоха огромен брой практически съвети и добри практики за умелото използване на Facebook и Google+ от бизнеса, с цел постигането на маркетингов успех.

За всички, които искат да се "гмурнат” по-надълбоко в света на социалните мрежи и на техния маркетингов потенциал, това може да бъде направено тук. На този сайт са качени изнесените от специалистите презентации по време на събитието.

Емоциите и маркетинговият успех са неразривно свързани

Това послание преминаваше като "тънка червена линия" през целия семинар. Презентатори и модератори периодично припомняха старото като света правило, че успехът на дадена маркетингова кампания или реклама зависи от това да успеете да хванете емоциите на потребителите и да ги накарате да споделят помежду си информация и впечатления, свързани с продукта ви.

За да демонстрира това желязно правило, маркетинговият специалист Ален Попович даде примери с няколко много успешни маркетингови кампании във Facebook. Сред тях бяха остроумните кампании на Ахе, Maybeline и IKEA, при които посредством използването на сравнително прости функции на социалната мрежа, компаниите успяват да хванат интереса на огромен брой потребители и да постигнат т.нар. "вирусен ефект" на споделяне на информацията.

Освен с тези феноменално успешни кампании, Попович даде примери с иначе добри хрумвания с перфектна техническа реализация, които не са постигнали желания успех поради малки грешки, свързани с липсата на човешкото отношение на компанията към клиента или неправилно поставения фокус на вниманието към продукта.

Make love, not hate...

По време на семинара разбрахме, че и от хейтването в социалните мрежи можело да има полза за компаниите. Тук яркият пример бе с производителите на маслото за мазане Marmite, които, противно на написаното в учебниците по маркетинг, решават да създават хейтърски сайт – ход, който не само не намалява продажбите, но води до небивал успех на продукта.

По въпроса с хейтването маркетинговият специалист и консултант Иво Илиев даде полезни съвети от рода на това как по най-правилен начин фирмите да реагират на негативните отзиви и коментари за техни продукти, така че да спечелят на своя страна или поне да отговорят адекватно на хейтърите.

Изтъкнато бе и т.нар. Златно правило на комуникацията, при което, за да бъдат адекватни в 80% от времето, фирмите трябва да слушат своите потребители и само в 20% да говорят за себе си.

За важността на статистиката

По време на семинара бе обяснена и важността на използването на различните инструменти за статистика и за масово споделяне в социалните мрежи като Оpen Graph protocol. Наблегнато бе и върху използването на демографските статистики, като сайта Sprout social, използването на RSS, социалните статистики на Facebook и др.

За икономиката на харесването (Likeonomy)

Общото мнение на специалистите бе, че както в миналото, така и днес потребителите търсят и ще продължават да търсят препоръки за дадени продукти. Тази тенденция не се е променила, променили са се само каналите, по които търсим и набавяме информация - в случая социалните мрежи.

По време на семинара бе широко засегнат и въпросът за правилното използване на различните игри, томболи и промоции в социалните мрежи и някои малки, но важни хитрини, които да привлекат повече участници.

За оптимизацията на търсачките

Оптимизацията на търсачките (SEO) в социалните мрежи е един от най-важните елементи от успешното правене на бизнес в интернет днес. Темата бе уважена от експерта по SEO и социални мрежи Евгени Йорданов. В неговата презентация бяха дадени интересни данни и практически съвети към фирмите за по-добра SEO оптимизация.

И не на последно място - за бъдещето на Facebook и Google+

Несъмнено по време на петия Social Me Workshop бета версията на социалната мрежа на Google се радваше на особено внимание. Надълго и нашироко бяха обсъдени полезността на различни функции като бутона +1, кръговете от приятели (circles), бъдещите бизнеспрофили и корпоративни сайтове и още и още...

А какво е бъдещето на сегашния хегемон Facebook? Според експертите то е ориентирано най-вече към създаването на локалните микромрежи, усъвършенстването на Facebook чата и на собствената търсачка, която все още е много назад в сравнение с тази на Google. За да се справи с предизвикателствата, отправени от Google+, Facebook трябва да наблегне върху подобряването на сигурността, контрола върху информацията от страна на потребителя, както и на развитието на функции като гелолокацията, музикалните платформи и др.

По отношение на бъдещето на социалните мрежи, според интернет експерта Бисер Вълов тенденцията е към развитие на микрообщностите и микромрежите в интернет – развитие, което все по-ясно ще бъде осъзнавано и оползотворявано.

Както досега, така и за в бъдеще хората, макар че може да имат формално хиляди приятели в социалната мрежа, ще продължат да общуват в малки общности, заключиха специалистите. Според тях технологиите ни помагат по-лесно да общуваме, но в крайна сметка сме хора и е в нашата природа да общуваме със себеподобните си. Мнение, с което сме напълно съгласни.

Водещи

Най-четени