Скоро светофарите ще имат 4 цвята заради самоуправляващите се коли 20.02 | 12:00

Изследователи от Държавния университет на Северна Каролина предлагат допълнителен бял светофар, който да сигнализира на водачите, че автономните превозни средства умно управляват предстоящото пресичане

От iNews.bg

В едно хипотетично бъдеще, в което автономни автомобили ще се движат по натоварените пътища, светофарите може да имат четвърти цвят, добавен в полза на самоуправляващите се автомобили.

Изследователи от Държавния университет на Северна Каролина предлагат допълнителен бял светофар, който да сигнализира на водачите, че автономните превозни средства (АПС) умно управляват предстоящото пресичане. Смята се, че по този начин могат да се намалят както нивата на задръстванията, така и общият разход на гориво, предаде "ScienceAlert", цитирани от БГНЕС.

Автомобилите и камионите, които се управляват самостоятелно, няма да имат нужда да "гледат" към белия светофар, защото ще комуникират с него по безжичен път. Той обаче ще служи като знак за шофьорите и пътниците, че трябва да следят самоуправляващите се превозни средства, преминаващи през кръстовището.

"Червената светлина все още ще означава "стоп". Зелените светлини все още ще означават тръгване. А белите светлини ще подсказват на шофьорите да следват автомобила пред тях", казва строителният инженер Али Хаджбабайе.

"Тази концепция, която предлагаме за пътните кръстовища и която наричаме "бяла фаза", използва изчислителната мощ на автономните превозни средства."

Ето как би работила тя: автономните превозни средства ще поддържат комуникация помежду си и със светофарите на кръстовищата, в рамките на определен обхват. Това би им позволило да координират по-ефективно и интелигентно движението - например да дават предимство на сливащите се пътища с повече превозни средства и да дават съвети за оптимална скорост.

Всички шофьори, които се намират на пътя, ще бъдат информирани да следват пътя на превозното средство пред тях чрез бялата светлина: да спрат, ако то спре, да продължат, ако то продължи. След като броят на автономните превозни средства на кръстовището спадне под определен праг, светофарите ще се върнат към нормалния вариант с червено, жълто и зелено.

В симулирани модели беше доказано, че автоматичните превозни средства сами по себе си подобряват потока на движение, а още повече, когато се въведе бялата фаза - което след това има положителен ефект върху намаляването на разхода на гориво. Колкото по-висок е процентът на АПС на дадено кръстовище, толкова по-бързо се движи трафикът, като са възможни подобрения от около 40 до 99 % по отношение на общото намаляване на закъснението.

"Предоставянето на част от управлението на пътния поток на АПС е сравнително нова идея, наречена мобилна парадигма за управление", казва Хаджбабайе. "Тя може да бъде използвана за координиране на трафика при всеки сценарий."

"Но смятаме, че е важно да се включи концепцията за бялата светлина на кръстовищата, защото тя информира човешките шофьори какво се случва, така че те да знаят какво трябва да правят, когато наближават кръстовището."

Изследователите отбелязват, че след като броят на автономните превозни средства на дадено кръстовище надхвърли 30 %, подобренията стават по-значителни. При 70 процента от автомобилите в движението, кръстовището може да работи предимно като напълно автоматичен режим на бяла фаза.

Модернизирането на всяко кръстовище, разбира се, ще отнеме време и пари, но изследователите смятат, че някои аспекти на идеята за бяла фаза могат да бъдат реализирани сравнително лесно. Следващата стъпка напред биха могли да бъдат тестовите изпитания в определени райони.

"В пристанищата се наблюдава голям трафик на търговски превозни средства, за които трафикът е особено важен", казва Хаджбабайе. "Изглежда, че търговските превозни средства имат по-високи нива на приемане на автономни превозни средства, така че би могло да има възможност за прилагане на пилотен проект в тази среда, който може да бъде от полза за пристанищния трафик и търговския транспорт."

Водещи

Най-четени