Социалните мрежи стават терен за социолозите 13.10 | 07:00

До този момент няма измислен друг начин за съпоставка на мненията на толкова много хора от целия свят

От iNews.bg

Социалните мрежи позволяват детайлно да се изучава обществената реакция на значими събития и то на милиони хора по цял свят. Така освен психолозите и изследователите на обществото – антрополозите и социолозите започват да обръщат поглед към мрежата като поле, в което могат да разпрострат проучванията си.

Изводът е на американски учени от университета "Корнел". Те са публикували резултатите от своите наблюденията върху над 509 милиона съобщения в Twitter в списанието Science.

Учените са анализирали потока от съобщения на 2,4 милиона души от 84 страни от февруари 2008 година до януари 2010 година. Целта им е била да изяснят реакцията на хора от различни социокултурни сфери на едни или други събития със световен отглас и да се провери дали има закономерности и повтарящи се тенденции във възприемането и коментарите.

Освен това наблюдателите са сканирали съобщенията за наличието на думи, които представят положителни емоции като "радвам се", "съгласен", "супер" и др., и съответно отрицателни като "лошо", "разстроен съм", "страх", "стрес". Използвани са повече от хиляда думи, маркиращи емоции.

Един от най-любопитните резултати е "кривата на настроението в блогосферата", пише ИТАР-ТАСС. Според изследването интернет обществото като цяло преживява емоционален подем сутрин, който с течение на деня се заменя с все по-негативни емоции. Доброто настроение на блогърите се възвръща вечерта, а пикът може да се забележи точно преди авторите да отидат да спят.

Също така, според наблюдението, блогърите в мрежата се чувстват по-щастливи в месеците от края на декември до юни.

Според изследването ползвателите на Twitter реагират изключително бързо и емоционално на почти всички световни събития, като очаквано най-много емоции предизвикат новости и събития със знак "минус". Така земетресението и цунамито в Япония, безредиците в Лондон, десетата годишнина от атентатите на 11 септември в Ню Йорк, както и смъртта на певицата Ейми Уайнхаус остават и до този момент сред най-обсъжданите теми в блогосферата.

Само преди няколко дни мрежата беше буквално взривена от смъртта на основателя на Apple Стив Джобс, като количеството на туитовете след трагичната новина достигна до 10 000 в секунда. Това се оказа най-мащабната онлайн-реакция за последните години, която по своята интензивност почти два пъти превиши реакцията на интернет обществото след бедствието в Япония, обобщават изследователите.

Най-положителни емоции в социалната мрежа предизвикват националните празници, Коледа и посрещането на новата година. Сред обществено политическите събития най-положителен отзвук е имала сватбата на принц Уилям и Кейт Мидълтън през април месец тази година. По време на бракосъчетанието поздравления към младоженците са изпращали хора от цял свят и то със скорост от 3 900 броя в секунда.

Интернет мрежите и Twitter в частност предоставят на изследователите на обществото недостъпна до този момент възможност за изучаване на социалното поведение, както и възможност за общуване и изследване на най-различни хора в реално време.

Това е нов начин за теренно проучване и нови възможности за наблюдение на обществените процеси, считат авторите на публикацията. Според социолога Майкъл Мейси, особена ценност на подобен род изследвания идва от това, че те могат да се проведат с висока степен на детайлизиране по час, месец и година.

"Освен това до този момент няма измислена друга технология, която да ни позволи да съпоставим интересуващите ни мнения на толкова много хора от целия свят", допълва Мейси. 

Най-четени