Честит юбилей Facebook! 04.02 | 10:23

За 10 години социалната мрежа на Марк Зукърбърг промени начина, по който използваме глобалната мрежа

От Георги Георгиев

На днешната дата - 4 февруари, се навършат точно 10 години, откакто Марк Зукърбърг – студент по компютърни науки от Харвард, стартира проекта Facebook. Тогава никой все още не подозира, че младата социална мрежа, преназначена основно за студените в кампуса на Харвард, ще отвори нова епоха в света на комуникациите и социалните взаимодействия на глобално ниво.

Въпреки юбилея празненството ще бъде скромно. "Като всяка година ще имаме вътрешно тържество в петък следобед", уточни говорителка на калифорнийската компания, цитирана от БТА.

За това бурно десетилетие Facebook измина дълъг път, превръщайки се от малка стартъп компания в зряла технологична корпорация за над 150 милиарда долара.

Днес социалната мрежа поддържа продукти и услуги, ползвани ежедневно от стотици милиони потребители от всички възрасти, професии и социални слоеве.

Самият Зукърбърг описва мисията на компанията си като "превръщане на света в едно по-отворено и свързано място". Според някои той е успял да постигне точно това. "Над 20% от времето, което прекарваме в интернет, е отделено за Facebook”, споделя Лоу Кернър, основател на Social Internet Fund.

Все пак бъдещето на социалната мрежа не е гарантирано розово, тъй като в известна степен тя може да се превърне в жертва на собствения си успех. Първоначално Facebook е замислена да се ползва изключително от тийнейджъри и студенти.

С годините обаче потребителската ѝ база главоломно нараства и днес в нея влизат хора от всички възрасти. Това кара някои анализатори да вярват, че е необходима промяна в стратегията към по-възрастните потребители база – нещо, което в момента се всъщност се случва.

"Хората се шегуват, че за тийнейджърите Facebook не е толкова страхотно място, след като майка ти е в него", коментира Кернър. "Смятам, че дори не се касае вече толкова за майка ви, колкото за баба ви".

И все пак Facebook остава мрежата на младите хора. Групата на тийнейджърите не намалява, а тази на потребителите между 14 и 18 години все още е най-голямата, казва Бен Харпър, анализатор от Social Bakers.

Този експлозивен ръст в потребителската база даде самочувствието на Зукърбърг да изведе компанията на борсата през май 2012 г. Следващата една година обаче бе белязана от сериозни трудности, свързани с възвръщаемостта на инвестициите. Те свалиха първоначалната цена на акциите на половина.

В крайна сметка обаче след сериозни Зукърбърг и компания успяха да извадят гиганта от кризата и да го направят печеливша индустрия. За миналата година печалбите на Facebook скочиха до 1,5 млрд. долара от едва 53 млн. за преходната година. Приходите пък се увеличиха на 7,87 от 5,1 млрд. долара, а личното богатство на Зукърбърг достига сумата от 30 млрд. долара.

Според данни на eMarketer днес Facebook се е превърна във втория по големина получател на дигитална реклама след Google, като се очертава в особено силен играч при мобилните реклами. Наред с това анализи показват, че хората, които пазаруват във Facebook, са масово над 25 години.

Затова поне от бизнес гледна точка групата на тийнейджърите не е от съществено значение. Това освобождава Facebook от стремежа да бъде "яко" място в дългосрочен план, смята Кернър.

"Не можеш да останеш яко място завинаги. Едно от двете неща се случва, когато компаниите престават да са готини. Те или изчезват или се превръщат по-скоро в удобство. А Facebook много успешно прави второто".