2012 година ще е тежка за авиокомпаниите 13.06 | 16:52

От индустрията очакват много малки печалби

От Елена Кирилова

Притисната от високите цени на петрола, световната авиоиндустрия ще отбележи слаби печалби през тази година. Възможен е много по-лош сценарий, ако Европа бъде притисната от рецесия, разкриха от индустрията.

Освен това Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) призова правителствата да разрешат споровете си по отношение на европейските въглеродни такси на авиокомпаниите, както и да се избегнат данъчните и регулаторни промени, които биха могли да възпрепятстват растежа на индустрията.

Очакванията са световните авикомпании да спечелят общо 3 млрд. долара и да имат приходи от 631 млрд. долара, разкри IATA по време на годишното общо събрание в Пекин на 11 юни.

Според изпълнителния директор на асоциацията Тони Тайлър "доходоносността на индустрията балансира на върха на ножа”, съобщава AP. Най-големият риск в момента е европейската дългова криза, която може да забави печалбите, ако се стигне до рецесия, обясни Тайлър.

По думите му 1% спад в приходите на авиокомпаниите може да првърне и малката очаквана печалба в близо 3-милиардна загуба. Последните прогнози са направени на основата на очакванията, че през тази година цената на петрола ще е средно 110 долара за барел.

Причината за ниските печалби се крие и във високите цени на петрола. В IATA членуват 240 авиокомпании, включително и големите световни превозвачи.

От асоциацията заявиха, че парите за гориво възлизат на 33% от разходите на превозвачите, а само преди десетилетие са били 13-14% от тях.

На срещата от IATA апелираха правителствата да разрешат конфликта между авиокомпаниите, свързан с европейските такси за въглерод. Идеята е да се договори глобална система за регулиране на емисиите на индустрията.

Китай, САЩ, Индия, Русия и други страни се противопоставиха на европейските такси, които влязоха в сила на 1 януари тази година. От тази дата съществува и изискване превозвачите да купуват разрешителни за въглеродни емисии.

Тайлър коментира случващото се, като каза, че авиацията трябва да бъде разглеждана от правителствата като източник на икономически растеж, а не като "дойна крава”. За целта трябва да се внимава какви действия се предприемат, така че да има ползи за цялата икономика.

Водещи

Най-четени